Klumme: Sådan får virksomheder forretning og tech til at spille sammen 

Hvis en virksomhed skal have vellykkede tech-løsninger, der både gavner brugerne og forretning, er det vigtigt, at udvikling af teknologien indarbejdes i de kommercielle beslutninger. 
Foto: Kmd / Pr
Foto: Kmd / Pr
Af Na’Tosha Bard, teknologidirektør i KMD

Det kræver to ting, før et stykke software giver værdi for en virksomhed. 

Det første skridt er, at softwaren skal ende i hånden på en bruger. Gør det ikke det, kommer softwaren aldrig til at skabe nogen værdi. 

Hverken for den potentielle bruger eller for virksomheden. 

Det næste skridt er, at softwaren skal støtte op om forretningen. Det kan lyde som en selvfølge, men det er det langtfra. 

At kunne tage begge skridt med en ny software-løsning kræver sædvanligvis en lang og snoet vej, hvor et væld af faktorer spiller ind i den endelige løsning. Både fra den kommercielle og fra den teknologiske side. 

Disse to elementer skal sammentænkes, så man ikke ender med en løsning, som ingen bruger, eller som mange bruger, men som ingen kommerciel værdi har. 

Fra egen andedam på tech-siden kan jeg sige, at softwareudvikling er at sammenligne med en kunstnerisk proces, hvor man selvfølgelig ved, at blå og gul blandet sammen bliver til grøn. Men hvor der samtidig skal være plads til stor kreativitet og nytænkning for, hvordan man bruger komponenterne, så man i sidste ende har det helt rigtige resultat. 

Så meget desto vigtigere er det, at man med et åbent mindset forklarer og diskuterer, hvad der er vigtigt på hver side af bordet, og hvordan man får de forskellige fagligheder til at spille sammen i den operationelle proces, så man ikke ender med at have en kommerciel strategi eller lave løsning, der ikke gør det, den skal. 

Det er ikke altid, den proces lykkes lige godt. Men det kan man sagtens få den til at gøre. Så hvis man endnu ikke har tech indtænkt i sin leverance fra starten, bør man begynde at gøre det nu. 

Skab åbenhed

En virksomhed som LEGO er et interessant eksempel på, hvordan en virksomhed, der ikke traditionelt har beskæftiget sig med software, har skabt et kommercielt fokus på den digitale dagsorden i deres øverste ledelse. 

Det har både smittet af på forretningens strategi og produkterne, hvilket kun er muligt, hvis man har en stor åbenhed i dialogen om virksomhedens udvikling og strategiske fokus. 

I den dialog er det naturligvis vigtigt, at man på bedste vis repræsenterer sit felts faglighed, at man ikke er åben overfor, hvordan man kunne gøre tingene anderledes, når man i fællesskab udvikler virksomheden og produkterne. 

Hvis man hver især sidder i sit faglige kaninhul, kommer man ingen vegne. Men hvis man i stedet spørger nysgerrigt ind til, hvad der kan hjælpe den anden del af forretningen og kommer med konstruktive forslag til, hvordan ellers mindre detaljer kan justeres, så processer eller andet glider nemmere, er man godt på vej. 

Fem tendenser

For selv at dele helt åbent – både overfor forretningen, og også for eksterne – hvad mit felt ser som de største muligheder, har vi for første gang lanceret et KMD Tech & Innovation Map. 

I det er der for 2023 identificeret fem tendenser, jeg tror, vi kommer til at se de største udviklingspotentialer i, og som tilgodeser både de teknologiske og kommercielle muligheder. 

Ultimativt træffes alle beslutninger i en symbiose, hvor man også kan skiftes til at give hinanden lidt elastik. 

Jeg bliver selv enormt inspireret af mine kolleger, når jeg tidligt i processen får mulighed for at give et par kvalificerede indspark og omvendt opnår jeg en større forståelse for, hvor deres del af værdikæden er særligt sårbar, og hvor de har brug for, at mit område giver den en ekstra skalle. 

Vi må huske på, at selvom den teknologiske og kommercielle ekspertise kommer fra to forskellige kompetencepuljer, så er de en del af den samme værdikæde – og de kan ikke udnyttes til fulde uden hinanden. 

Brug den anderledes måde at anskue tingene på som en styrke i jeres virksomhed. Sådan vil I skabe den bedste strategi og mulighed for at levere på jeres ambitioner og rent faktisk få værdi for jeres tech-investeringer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også