Klumme: Compliance er en ledelsesopgave der bare bliver større
Når jeg ser på, hvad 2023 bringer af nye ledelsesopgaver, så kan jeg godt blive lidt svedt.
Den digitale transformation hamrer derudaf – hvilket jo er positivt og godt for danske erhvervsliv, da det kan ses på bundlinjen. Men det er ikke kun en dans på roser.
Med den digitale udvikling følger også behovet for politiske ambitioner og regulering. Og EU-kommissionen er i den grad vågnet op, og har med deres omfattende digitale program ”Digital Europe” sat ambitiøse mål for, hvordan Europa skal bruge digitaliseringen til at skabe værdi.
Der er mange gode og ambitiøse mål, og det skal Kommissionen have ros for. En vigtig digital målsætning EU-kommissionen har sat, er ambitionen om en data-økonomi, hvor virksomhederne bliver meget bedre til at dele data med hinanden og med os som forbrugere.
Det giver god mening – der ligger stor værdi i, at vi bruger data i langt højere grad, end vi gør i dag.
Nødvendig regulering
EU-Kommissionen er også i fuld gang med at regulere brugen af kunstig intelligens (AI), så vi bruger den klogt og indenfor de europæiske værdier, som vi skal værne om.
Ligesom der er ny regulering på vej, som skal sikre virksomhederne bedre mod den cybertrussel, som bare vokser og vokser, og som det er tvingende nødvendigt, at virksomhederne tager seriøst og gør noget ved.
Den regulering, der er på vej fra Kommissionen, giver dermed god mening og er nødvendig.
Hvorfor er det så, jeg er svedt? Det er fordi, at EU-kommissionen i sin iver efter at sikre alle de gode digitale målsætninger i øjeblikket sprøjter regulering ud, som virksomhederne lige om lidt skal bruge rigtig mange kræfter på at efterleve.
Der er som sagt ingen tvivl om, at reguleringen er nødvendig. Både for at sikre, at den digitale udvikling sker indenfor rammerne af vores fælles værdier og for at give nogle gode betingelser for at accelerere den digitale transformation.
Den rette balance
Men det er virkelig vigtigt, at vi finder den rette balance, så vi ikke får pålagt virksomhederne så mange nye complianceopgaver, at innovationen og skaberkraften drukner i dokumentationsopgaver og krav om transparens.
Mens vores nye digitaliseringsminister forhåbentligt arbejder for, at de kommende EU-regler bliver enkle og lette at administrere og dermed efterleve for virksomhederne, så er der kun et budskab til ledelsen i virksomhederne.
Det gælder om at komme i gang allerede nu med at forberede sig på de kommende EU-regler – uanset hvordan forhandlingerne og implementeringen i dansk lov ender, så bliver det en stor compliance opgave for virksomhederne.