Internetgiganternes overvågning bekymrer danskerne

En ny undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser stor bekymring over lagrede informationer.
Opsamlingen af brugerdata hos internetgiganter som Facebook og Google skaber bekymring, viser ny undersøgelse. | Foto: /ritzau/AP/Noah Berger
Opsamlingen af brugerdata hos internetgiganter som Facebook og Google skaber bekymring, viser ny undersøgelse. | Foto: /ritzau/AP/Noah Berger
RITZAU

(Opdateret 26.07 kl. 10.04 med kommentarer fra Forbrugerrådet Tænk og Google)

Det er ingen hemmelighed, at internetfirmaer som Google og Facebook opsamler og lagrer informationer om sine brugere.

En ny undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser, at praksissen bekymrer mange danskere.

Ifølge undersøgelsen svarer 71 pct. af de adspurgte, at de er bekymrede over, at Google og Facebook registrerer deres aktivitet på nettet.

83 pct. svarer, at der er behov for mere information om, hvordan netaktivitet bliver brugt til at målrette reklamer og nyheder.

"Vi kan se, at der er en stor bekymring. Og det er meget svært at gøre noget ved det som borger."

"Det er en individuel udfordring, men der er også en samfundsmæssig udfordring i, at vores informationer bliver gemt og brugt til at give os helt målrettede reklamer og nyheder," siger formand for Danmarks Biblioteksforening Steen Andersen.

En del af folkeoplysning

Han fortæller, at bibliotekerne er gået ind i emnet, da man anser det for bibliotekernes opgave at bidrage til folkeoplysning og forudsætningerne for en bred folkelig debat.

"Vi skal virkeligt passe på, at vi ikke kommer til at leve i digitale bobler, og at vores nyhedsbillede og virkelighedsopfattelse er alt for præget af vores eksisterende præferencer."

"Så får vi nogle skæve virkelighedsopfattelser. Verden er ikke blå, grøn eller rød. Den er mangefarvet. Vi skal ud i ukendt land en gang imellem, og det gør vi ikke med algoritmer," siger Steen Andersen.

Biblioteksformanden selv er kun blevet mere bekymret, efter at organisationen er begyndt at skele til, hvad internetgiganterne gør med brugernes data.

"Jeg vidste det måske godt et sted, men jeg er blevet overrasket over, hvor meget oplysningerne om os styrer strømmen af nyheder og reklamer."

"Mængden af informationer om alt fra seksuelle præferencer, familie eller politisk overbevisning er enorm. Jeg forstår godt, at 71 procent af danskerne er bekymrede. Jeg er selv bekymret," siger Steen Andersen.

Google: Sælger ikke personlige oplysninger

Man skal gøre sig klart, at tjenester som Facebook og Google ikke bare er en hyggelig platform, som samfundet stiller til rådighed for os, fastslår Forbrugerrådet Tænk.

"Det er virksomheder, og deres vare er oplysninger om os. Det gamle citat om, at hvis noget er gratis, så er du varen, holder. Oplysninger om os er vor tids guld," siger vicedirektør i Tænk Vagn Jelsøe.

Hos Google understreger talsmand for selskabets europæiske gren Mark Jansen, at Google ikke videresælger personlige oplysninger. 

"Vi bruger data til at vise annoncer til de personer, der bruger vores tjenester, og vi sælger ikke personlige oplysninger til nogen," siger han i en skriftlig kommentar.

Ifølge Mark Jansen har brugerne af Googles produkter mulighed for at administrere deres personlige oplysninger selv. 

Forbrugeren kan ved hjælp af "Privacy Checkup" kontrollere de typer data, som Google indsamler, og justere de typer af annoncer, man får vist.

Ifølge Vagn Jelsøe fra Tænk har det en værdi at afgive sine informationer. Men det kan være svært at finde ud af hvad.

"Man skal jo tage stilling til, om man vil dele sine oplysninger. Og hvis svaret er ja, at man så får det for dem, de er værd. Men det er jo svært at gennemskue værdien af. Det er som at handle i en valuta, man ikke kender kursen på. Man aner ikke, om det, man får, svarer til det, man giver."

"Det er et kæmpe problem som moderne forbruger. Og det bliver ikke bedre af, at mange af selskaberne er amerikanske, hvor der ikke er den samme forbrugerbeskyttelse," siger Vagn Jelsøe.

Tjenesterne er underlagt europæisk lovgivning om beskyttelse af personlige oplysninger. Men det er så som så med lovlydigheden. Alene Forbrugerrådet Tænk har de sidste par år foretaget tre anmeldelser til datamyndighederne af blandt andet Google og Facebook.

Vagn Jelsøe ser fremskridt, men er ikke voldsomt optimistisk.

"Der er heldigvis sket forbedringer i lovgivningen og hos selskaberne, der giver flere muligheder for at stoppe datahøsten."

"Men det er svært, uigennemskueligt og en sej kamp at forbedre forbrugernes stilling på dette her område," siger Vagn Jelsøe.

/ritzau/

Google afskriver milliarder efter Vestager-bøde

Facebook justerer algoritme for at bremse klik-lokkemad og fake news 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også