Opkøb i coronaens tid: C2IT køber et nyt selskab – via videomøder

Opkøbsbølgen ruller videre hos C2IT, der overtager business intelligence-specialisten Excelmate i en handel, der udelukkende er foregået digitalt. Parterne har endnu ikke mødt hinanden rent fysisk.
Topchef for C2IT Group, Carsten Sixhøi. | Foto: C2IT PR
Topchef for C2IT Group, Carsten Sixhøi. | Foto: C2IT PR

Det begyndte med en søgning på Linkedin og endte med et opkøb.

Sådan lyder historien bag C2IT’s seneste handel, hvor selskabet overtager Excelmate, der er specialiseret i business intelligence (BI) på Microsofts Power-platform.

Et coronavenligt opkøb kan man kalde C2IT’s seneste tilføjelse til koncernen. Således er handlen – lige fra de indledende møder til selve underskriften af den endelige aftale – udelukkende foregået digitalt.

"Da vi havde haft det første Teams-møde, hvor vi aldrig havde set hinanden før, sagde Berith (Skov, adm. direktør for C2IT, red.) og jeg i munden på hinanden, at det simpelthen var nogle gode gutter, og dem vil vi gerne arbejde sammen med."

"De havde sagt det samme hos dem, til trods for at der allerede var nogen, som havde budt på selskabet. Det med kemi kan man åbenbart også finde ud af online uden en fælles kaffemaskine," fortæller adm. direktør for C2IT Group, Carsten Sixhøi.

Han peger på, at Excelmates kompetencer inden for business intelligence passer spot on i forhold til C2IT’s vækstplaner.

Opkøbet skal styrke C2IT’s kompetencer inden for Business Intelligence, Analytics & Optimization.

Excelmate er specialiseret inden for Microsofts Power-platform, og en stigende efterspørgsel fra kunderne på netop disse områder, har fået C2IT til at gå på jagt efter yderligere kræfter.

Samtidig var selskabet allerede tilstede i både Aarhus og København, hvor C2IT i forvejen havde ambitioner om at udbygge forretningen.

"Vi har rigtig mange private virksomheder i C2IT, som vi laver ERP for. Mange af dem er ved at blive mere digitale, og de arbejder meget med deres online tilstedeværelse," forklarer Carsten Sixhøi.

"Det er mange af de ting, som Microsoft efterhånden har lagt ud i skyen, så man kan mærke, at mange af vores kunder presser på for, at de kompetencer bliver en del af deres digitalisering. Det er kompetencerne, som vi er gået efter, og det er en målrettet søgning på Linkedin, som gjorde, at vi fandt dem."

Excelmate blev etableret i januar i år og har således under et år på bagen. Alligevel var interessen for selskabet så stor, at de to ejere, Jesper Martin Gram-Jensen og Rasmus Myhre, allerede havde et andet opkøbstilbud på hånden, da C2IT henvendte sig.

Efterspurgte kompetencer

C2IT har i forvejen en gruppe ansatte, som arbejder med Microsofts Power-platform, men med opkøbet får selskabet nu to erfarne specialister i spidsen for området.

De to hidtidige Excelmate-partnere skal ikke blot drive forretningen videre, men får til opgave for alvor at få forretningen til at vokse, fastslår Carsten Sixhøi.

"De (Jesper Martin Gram-Jensen og Rasmus Myhre, red.) har haft en række tilknyttede freelancekonsulenter, og de ville egentlig gerne i gang med at ansatte nogle af dem, men ville måske hellere gøre det i et større setup."

"Så det passede fint med, at de kom hen til os, inden de begyndte at ansætte en masse medarbejdere, fordi vi har lidt større risikovillighed og et andet kapitalgrundlag til at gå i gang."

Excelmate bliver en del af C2IT-forretningen, der udgør det ene af tre ben i koncernen med fokus på standardsoftware fra primært Microsoft til SMV-markedet.

De to øvrige er IT-Kartellet, som udvikler softwareløsninger i form af blandt andet læringsportaler, webapplikationer og integrationsopgaver, samt People-IT, der tilbyder it-freelanceydelser.

På trods af at Excelmate er en meget ung virksomhed med blot de to stiftere ombord som fastansatte, har der været penge på bordet i forbindelse med handlen.

Det skyldes, at Excelmate allerede har en solid base på 40-60 kunder, selvom selskabet ikke har eksisteret i længere tid.

"De har en fin kundebase, som de har initieret ved at arbejde som konsulenter. De kunder skal også bruge en ERP-leverandør, og det har vi i forvejen i vores portefølje, så på den måde er det 60 nye kunder, som vi får adgang til, og som vi forhåbentlig kan hjælpe med andre ting."

Derfor ser Carsten Sixhøi også gode chancer for, at C2IT kan lande flere opgaver. Mange af kunderne er nemlig glade for, når de ikke behøver at få flere leverandører ind over deres kernesystemer.

"Så det skulle gerne være et win for alle tre parter."

Sikker mavefornemmelse

Excelmates unge alder betyder, at der endnu ikke ligger et årsregnskab for forretningen. Derfor er beslutningen om at købe selskabet i vid udstrækningen baseret på den gensidige kemi – og mavefornemmelse.

"Det har betydet meget, at det er to gutter, der ejer det, som vi rigtig gerne vil arbejde sammen med. Så det har primært været mavefornemmelsen og ikke så mange beregninger, vil jeg sige."

"Når man normalt kigger på en virksomhed, fokuserer man på deres indtjeningsevne og historik. Det har slet ikke været i spil her, for de har ikke et årsregnskab endnu, men de har rigtig mange gode kunder og har gjort det virkelig godt hos dem, så uden en revisors indblanding har vi blot kigget på, hvilken forretning de har fået op at køre, og hvilke kompetencer de har."

Netop kemien betyder, at 50 pct. af potentielle opkøb bliver valgt fra efter de første møder. Man indser hurtigt, at man ikke kan se sig være sammen, og man ikke vil de samme ting, forklarer Carsten Sixhøi.

Han er samtidig positiv over erfaringen fra den virtuelle case. Det har øget fleksibiliteten og ikke mindst speedet processen betragteligt op.

Opkøbet har taget godt og vel to måneder at gennemføre, fra første møde til aftalen blev underskrevet. Fordi alle parter har siddet tæt på en skærm hele tiden, har det været langt nemmere at arrangere videomøder i stedet for fysiske forsamlinger.

"Hvis jeg tidligere har haft et møde i København, har jeg skullet sætte en hel dag af til det. Her har det taget ti minutter at koble sig på og lave en kop kaffe til mødet. Så det er en effektiv proces."

"Og så glæder vi os til, at vi kan få lov til at være sammen rent fysisk, men det kommer til at vente lidt."

Lærdomme fra corona-tiden

Faktisk har parterne endnu ikke mødt hinanden i levende live. Men oplevelsen betyder, at Carsten Sixhøi sagtens kan forestille sig at gentage den virtuelle proces i forbindelse med næste opkøb.

I det hele taget har erfaringerne med videomøder under corona-tiden gjort, at verden ikke bliver den samme igen, vurderer topchefen for C2IT Group.

Kan man tage de positive lærdomme fra det seneste halve år og kombinere dem nogle af de menneskelige relationer fra før, er det muligt at komme stærkere ud på den anden side af covid-19-pandemien, lyder det fra Carsten Sixhøi.

Det gælder ikke mindst, når man er en landsdækkende virksomhed med afdelinger i Aalborg, Herning, Kolding, København, Aarhus og Ballerup, hvor der går en hel del tid med at køre rundt.

"Jeg har godt nok spildt meget af mit liv på landevejen. Nu kan jeg kan nå at holde ti møder på den tid, som jeg skulle have kørt rundt i bilen til et enkelt, så det, synes jeg, er dejligt."

"Det kommer jeg til at holde 100 pct. fast i. Jeg glæder mig til at se vores medarbejdere lidt mere, men omvendt har vi også vænnet os til, at Teams-møder er måden, som man gør det på," siger Carsten Sixhøi.

Med det rent digitale opkøb har C2IT i hvert fald taget online shopping til et nyt niveau under corona.

C2IT køber "irriterende dygtig" konkurrent 

C2IT køber gamingfirma i lynhandel: Helt uden for skiven 

Carsten Sixhøi får ny rolle i C2IT 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også