Dansk startup melder om betydelig interesse for sin nye Chatgpt-konkurrent

”Vi er på en måde David, der går op mod flere Goliatter,” siger Geet Khosla, adm. direktør i Proemial, der vil tage kampen op mod internationale giganter med et unikt fokus på at formidle forskning.
Stifterne af danske Proemial, Mads Rydahl (tv.), Geet Khosla og Brian Pedersen, som for kort siden lancerede en betaversion af sin Chatgpt-konkurrent, Proem | Foto: Proemial / PR
Stifterne af danske Proemial, Mads Rydahl (tv.), Geet Khosla og Brian Pedersen, som for kort siden lancerede en betaversion af sin Chatgpt-konkurrent, Proem | Foto: Proemial / PR

I slutningen af april lancerede den dansk-stiftede AI-startup Proemial en betaversion af sin Chatgpt-konkurrent, Proem.

En betaversion er en testversion, og startuppen har gjort sin platform gratis tilgængelig for alle i sin nuværende form for at blive klogere på den, og hvordan folk kan finde på at interagere med den.

Knap to uger efter lanceringen kan Proemials adm. direktør og medstifter, Geet Khosla, melde om en både stor og positiv interesse for selskabets platform.

”Folk kan lide den og vil gerne bruge den. Det er nok det, der står klarest for os fra de første uger,” siger han over telefonen til ITWatch og tilføjer:

”Vi har selvfølgelig også lært, at platformen ikke er perfekt. Men det er en betaversion, og vi vidste, at den ville gå i stykker. Vi var til gengæld spændte på, hvordan den ville gå i stykker først, og hvad vi skulle gøre for at reparere og forbedre den, når den gjorde.”

Foruden den tekniske del af platformen følger Proemial også med i, hvilke spørgsmål folk stiller Proem, og hvilke svar platformen giver. 

Alene i de sidste par dage op til interviewet med ITWatch stillede folk tæt på 10.000 spørgsmål til Proem, oplyser Geet Khosla.

”Vi har fået meget mere feedback, end vi umiddelbart havde forventet. Det er skønt, for det gør os i stand til hurtigere at gøre platformen bedre,” siger han:

”Vi har selv rigtig mange idéer til, hvordan vi kan forbedre Proem, men det vi fokuserer på lige nu, er at observere folks brug og lytte til deres tilbagemeldinger. Det handler for os om at finde balancen mellem brugernes behov, og hvad vi selv synes er spændende. Det arbejde har vi for alvor taget hul på nu.” 

På jagt efter ny kapital

Selskabet bag platformen, Proemial Aps, er stiftet af Geet Khosla, Mads Rydahl og Brian Pedersen, der til sammen har mere end 60 års erfaring med kunstig intelligens, digitale platforme og softwareudvikling.

Proemial har endnu til gode at fejre sin første fødselsdag. Trods det er det allerede lykkes selskabet at tiltrække et tocifret millionbeløb fra primært danske investorer.

Investorkredsen tæller bl.a. de danske venturefonde Dreamcraft Ventures og People Ventures.

Geet Khosla har tidligere oplyst til Børsen, at han snart rejser til New York for at holde møder med flere mulige investorer. 

Hvorfor det nødvendigt for jer at rejse penge igen?

”Vi er et lille selskab, der går op mod nogle meget store koncerner, og vi vil gerne være så godt rustet som muligt til at tage kampen op,” siger Geet Khosla.

”Det skyldes også, at vi har gjort vores platform tilgængelig uden at tage penge for det, og det kræver noget finansiering udefra at få til at fungere,” tilføjer han.

Blandt konkurrenterne, som Geet Khosla henviser til, er førnævnte Chatgpt, der er udviklet af Openai med bl.a. Microsoft i ryggen, og Alphabet/Googles Gemini. 

Proemials chatrobot skiller sig ud fra konkurrenternes ved, at den trænet på flere millioner forskningsartikler, som dens primære formål også er at formidle viden fra. 

Visionen hos stifterne af den danske startup er nemlig at gøre forskningsbaseret viden mere og lettere tilgængeligt.

”Vi er på en måde David, der går op mod flere Goliatter. Vores sten i den metafor er forskningen, som vi mener, er den vigtigste, men mindst udbredte form for indhold i verden. Det vil vi ændre,” siger Geet Khosla.

For nuværende fungerer Proem som en slags søgemaskine, som platformens brugere kan stille spørgsmål, som den vil besvare baseret på den viden, den har tilegnet sig fra de mange forskningsartikler, den er trænet på, og med tydelig henvisning til sine kilder. 

Geet Khosla har flere gange brugt som eksempel, at man derfor ikke kan bruge Proem til at få svar på, hvor man får den bedste kop kaffe, men til gengæld kan den fortælle, hvor kaffe kommer fra, og hvordan det er lavet.

I dialog med flere organisationer

På sigt er det målet, at Proem også skal fungere som en form for opslagsværk, der både kan opsummere forskningsartikler, indeksere dem og hjælpe folk med i det hele taget at forstå indholdet i dem – bl.a. ved at besvare opfølgende spørgsmål.

Målet er som nævnt at gøre alt den forskning, der løbende bliver lavet, mere tilgængeligt. Derfor har Proemial en plan om at holde fast i at have en gratisversion.

Men ved siden af den vil startuppen også indgå i samarbejder med f.eks. undervisningsinstitutioner og virksomheder med forskningstungt arbejde. Det er her, Proemial ser potentialet for en fremtidig indtægtskilde.

”Vi har allerede dialoger med flere organisationer, bl.a. nogle meget store biotekvirksomheder med hovedkontor i Danmark, som kan se en idé i at implementere vores platform i deres forretning,” siger Geet Khosla og tilføjer:

”Der er generelt rigtig mange selskaber, både store og små, med interessenter, som de skal formidle deres forskning til. Det kan være til studerende, medarbejdere, bestyrelser og investorer, der gerne vil vide, hvad selskaberne laver. De selskaber vil vi hjælpe.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også