ITWatch

Teleselskab venter stor efterspørgsel på reklamebetalte abonnementer

Lavprisselskabet Tjeep, der gik i luften på det danske mobilmarked sidste år, forsøger sig med et nyt tiltag for at få kunder ind i folden efter en problemfyldt start.

Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv

Kunderne kan få hele eller dele af deres mobilregning betalt ved at lytte til reklamer, når de ringer ud i stedet for at lytte til den velkendte ringetone.

Og hos selskabet selv er der store forventninger til tiltaget. Tjeep venter i år at nå op på 80-100.000 kunder, og her skal halvdelen komme fra reklamefinansierede abonnementer.

"Vi forventer en stor efterspørgsel på det her, fordi man som kunde bare kan fortsætte sin normale adfærd og desuden selv vælge, hvilken type reklamer man vil lytte til. Så hvis man for eksempel er meget interesseret i biler, kan man vælge reklamer inden for det område, og det tror jeg, at kunderne er klar til," siger administrerende direktør Kim Damkær.

Selskabet kører i første omgang en kampagneperiode på tre måneder, hvor kunderne kan få et gratis abonnement, hvis de lytter til 90 reklamer om måneden, svarende til tre per dag.

Dernæst skal kunderne betaler 69 kr. per måned for abonnementet, som så kan blive billigere, alt efter hvor mange reklamer man lytter til, men det er også afhængig af, hvor mange reklamer Tjeeps samarbejdspartner Adtones er i stand til at sælge.

Hos Alm. Brand vurderer aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen, der følger den danske telebranche, derimod ikke, at der vil være ret store efterspørgsel på produktet.

"Reklamefinansiering er forsøgt flere gange i telebranchen, og det har aldrig rigtig fået den store succes, og det tror jeg heller ikke, at det får, selv om man selv kan vælge reklamerne. Man skal aldrig sige aldrig, men i Danmark kan man få et mobilabonnement til en meget lav pris, og reklamer er et meget forstyrrende element for et produkt, man er vant til at betale for, så jeg ser på ingen måde tiltaget som en trussel for de etablerede spillere," siger han.

Han peger dog på, at Tjeep kan få en smule medvind af, at teleskaberne i Danmark formentlig kommer til at hæve mobilpriserne i 2017, da roamingpriserne i EU bliver afskaffet i juni.

"Men det bliver efter min vurdering ikke noget voldsomt. Det har jeg svært ved at forestille mig," siger Michael Friis Jørgensen.

Da Tjeep gik i luften, var det med de laveste priser på det danske telemarked, men selskabet løb ind i en stribe startvanskeligheder, som det først overvandt i slutningen af 2016.

Administrerende direktør Kim Damkær vil ikke oplyse, hvor mange kunder Tjeep har nu, men han siger, at selskabet er på rette vej til at nå målsætningen på 80.000-100.000 kunder i år.

/ritzau/FINANS

TDC's finansdirektør tager livtag med investorerne 

TDC: Storaktionær går under 5 pct. af kapital 

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs