Nuuday flytter 174 it-ansatte til Capgemini

Teleselskabet Nuuday valgte tidligere på året at skyde gang i et storstilet digitaliseringsprojekt, hvor størstedelen af selskabets it i fremtiden skal leveres af virksomheden Netcracker. Nu outsourcer Nuuday så også 174 it-specialister.
Foto: PR
Foto: PR

Som en konsekvens af Nuudays milliard-store digitaliseringsprojekt skal konsulenthuset Capgemini nu overtage 174 af Nuudays it-ansatte. Det er ansatte, der i øjeblikket arbejder med at udvikle og vedligeholde de nuværende it-systemer.

De 174 ansatte svarer til cirka en tredjedel af de ansatte i Nuudays technology-afdeling.

Det oplyser selskabet tirsdag.

Nuuday meddelte for godt et halvt år siden, at selskabet havde indgået aftale med det japansk-ejede selskab Netcracker om et storstilet digitaliseringsprojekt, der omhandler omkring 80 pct. af de systemer, som Nuuday bruger i dag. 

Processen kommer til at tage fire år, hvor de forældede it-systemer hos Nuuday gradvist flyttes på Netcrackers cloud-løsning. Det er som en konsekvens af denne transformation, at Capgemini nu overtager de 174 ansatte fra Nuuday.

”Da vi tog beslutningen om at vælge Netcracker, var der samtidig nogle af vores medarbejdere, der kunne se, at de ender med at stå uden job om få år. For os handler det om to ting: At vi kan drive vores systemer, mens overgangen står på, og at vi kan give vores medarbejdere nye muligheder bagefter. Det opnår vi med denne aftale,” siger it-chef Monika Gullin hos Nuuday.

Hun forklarer, at Nuuday-folkene løbende vil få andre opgaver hos Capgemini, efterhånden som de gamle it-systemer hos Nuuday-overgår til Netcracker.

Capgemini mangler folk

Hos Capgemini glæder adm. direktør for Capgemini Danmark, Claus Rydkjær, sig over, at han nu får så mange nye folk ind af døren på en gang. Virksomheden har løbende over de senere år som følge af høj vækst mandet kraftigt op på medarbejdersiden, men er, som mange andre, stødt ind i problemet med, at der ikke er meget ledig arbejdskraft at hyre.

”Den første fase bliver en transition, hvor vi skal sikre, at opgaverne lander på en god måde, og medarbejderne forbliver aktive på opgaverne hos Nuuday. Dernæst begynder vi gradvist at løfte dem over på nye opgaver. Vi ser både aftalen som en god mulighed for medarbejderne, men ikke mindst også for Capgemini, fordi der er så stor mangel på tekniske kompetencer,” siger han.

Nuuday meddeler, at de 174 it-folk vil få de samme ansættelsesvilkår hos Capgemini, som de havde hos Nuuday selv. Overdragelsen sker formelt 1. februar, og der er ikke varslet fyringer som en del af processen.

De ansatte er allerede blevet informeret på interne møde i Nuuday.

Har I haft problemer med at holde på folk, som står til at blive overflødige ?

”Vi har fået mange spørgsmål fra folk, der ikke vidste, om de kunne anbefale andre at søge ind hos Nuuday, eller om de selv skal søge nye jobs. Vi kan jo ikke vide, om alle vil følge med - men nu har vi en løsning, hvor de får en arbejdsgiver, der har et godt ry, og hvor de får nye muligheder.,” siger Monika Gullin.

Hun fortæller, at det ikke kun er ansatte, der arbejder med legacy-systemer hos Nuuday, der følger med. 

Nuuday er således i gang med at tune sig ind på en helt nye måde at arbejde på, og det betyder også, at mere moderne teknologi overtages af Netcracker. 

Derfor er aftalen med Capgemini også af længere karakter, da selskabet fremover skal løse forskelligartede opgaver for Nuuday som leverandør ved siden af Netcracker.

Længere aftale

På samme vis kan Capgemini glæde sig over at have fået en stor og langvarig aftale med Nuuday:

”Denne aftale giver os en god mulighed for at accelerere en udvikling, vi i forvejen var på, og hvor vi i 2021 og 2022 har haft en stor medvind. Det har været en begrænsning for os, at vi ikke har kunnet skaffe nok personale, og vi vil selvfølgelig gøre alt, vi kan for at holde på de ansatte, der kommer til fra Nuuday,” siger Claus Rydkjær.

Udviklingen kommer efter, at Nuuday-chef Jon James flere gange har været særdeles kritisk overfor Nuudays digitale niveau. Både han og it-chef Monika Gullin har konkluderet, at it-systemerne på nogle stræk er så gamle, at Nuuday reelt er udfordret af, at de ansatte går på pension, fordi de ikke erstattes af nogle nye, der kan håndtere så gamle it-systemer.

”Jeg er aldrig før stødt på systemer, der er så gamle, som dem Nuuday har. Vores billing-systemer er 40 år gamle. De fleste andre teleoperatører har udskiftet dem for længst. Det er virkelig svært at være digital, når al vores it er så gammelt. Vi kan ikke bygge digitalisering ovenpå,” sagde hun til ITWatch i juni.

Også topchef Jon James har flere gange understreget alvoren i, at Nuuday døjer med så gamle it-systemer, at virksomheden spænder ben for sig selv, fordi det ikke er muligt at give kunderne en tidssvarende oplevelse, blandt andet hvad kundeservice angår.

”Vi har hele tiden været meget ærlige om dette. Vi er godt på vej, men vi leverer ikke det, vi skal. Vi har ikke høj nok kvalitet. Vi innoverer ikke hurtigt nok, og vi er ikke digitale nok. Det er ikke nok at forbedre os. Vi skal transformere. Vi skal skifte ud,” har han tidligere sagt til ITWatch.

Smertensbarn

Jon James påpegede dengang selv, at it i årevis har været et smertensbarn for det tidligere TDC, der under flere topchefer har haft planer om at bringe selskabets it op på et tidssvarende niveau, men ikke er kommet i mål med projektet. Derfor skulle der nu skrappe midler til.

”Mange generationer af ledelser i TDC er fejlet med dette. Derfor har vi valgt, at vi ikke bare vil opgradere. Vi udskifter det hele og flytter kunderne over på en platform, der er cloudbaseret, og som derfor altid er den seneste og nyeste version,” har han tidligere sagt til ITWatch

Nuuday har over de seneste kvartaler haft tal, der både gik frem og tilbage. Senest var der fremgang i antallet af mobilkunder, men fortsat tilbagegang på antallet af kabel-tv-kunder, og Nuuday arbejder i øjeblikket med at udvikle produkter, der kan nedbringe frafaldet af kunder i tv-forretningen hos Yousee.

Det er forskellige streaming-produkter, blandt andet Yousee Play, hvor kunderne i højere grad end tidligere får mulighed for selv at blande sit tilbud, uden at blive tvunget til at købe en stor pakke. Håbet er, at det kan holde på kunder, der ellers helt ville have droppet kabel-tv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også