Europa-Parlamentet går efter techgiganter med ny reklamelov

EU-parlamentet går nu efter at ramme giganterne med en lov, der forbyder målrettede reklamer, baseret på personfølsomme data. Det vil især ramme Google og Facebook.
Foto: Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt
Af MarketWire

Europa-Parlamentet vil stramme reglerne for målrettede reklamer i ny lov, der skal forbyde målretning baseret på personfølsomme data og samtidig gøre det lettere at takke nej til den såkaldte ”ad tracking”.

Lovgivningen skal blandt andet ramme tech-giganter som Google og Facebook, skriver Bloomberg News.

Torsdag har Europa-Parlamentet offentliggjort afgørelsen af afstemningen om lovforslaget, der blev foreslået sidste måned.

Det nye forslag er strengere end det oprindelige forslag.

Foruden forbud mod målrettede reklamer baseret på personfølsomme data forbydes også reklamer målrettet til mindreårige samt metoder, hvor platformene presser eller snyder brugerne til at give samtykke til målretning af reklamer.

Dertil vil tech-selskaberne kunne holdes ansvarlige for at promovere skadeligt indhold.

Lovgiverne stemte dog imod helt at forbyde målrettede reklamer.

De store tech-selskaber risikerer bøder på op mod 6 pct. af deres samlede omsætning ved overtrædelse.

Loven kan træde i kraft så tidligt som i 2023 som en del af lovpakken Digital Services Act fra 2020. Forslaget skal dog først godkendes af EU-medlemslandene og EU-Kommissionen. Forhandlingerne starter 31. januar.

Hverken Google eller Facebook er vendt tilbage på Bloombergs henvendelse.

Dentsu: Udfasning af tredjepartscookies kan give techkæmper ekstra fordel

Erhvervsstyrelsen i dialog med franske myndigheder efter cookieafgørelse


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også