ITWatch

Danske medier kritiseres for betalte Huawei-arrangementer

Huawei har betalt danske medier for at afholde arrangementer om 5G. "Det er en kæmpe reklamekampagne," lyder kritikken.

Foto: David Becker/AFP / GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Det møder kritik, at Huawei har betalt danske medier for at afholde debatarrangementer om 5G, skriver Berlingske.

Kritikken kommer, efter både Altinget og Computerworld har afholdt arrangementer, som var betalt af Huawei, og derudover at journalist René Fredensborg bliver betalt af Huawei for at lave en podcast-serie om det kinesiske selskab.

"Det er en kæmpe reklamekampagne, som Huawei har gang i, og som Altinget har været behjælpelig med at skaffe opmærksomhed omkring," siger André Ken Jakobsson, postdoc ved Center for Militære Studier, til Berlingske.

Altinget og Computerworld afviser kritikken over for Berlingske, og hos Huawei er beskeden, at arrangementerne hos Altinget og Computerworld ikke adskiller sig fra andre debatarrangementer.

"Hvert år er der tusinde af betalte debatter under Folkemødet. Vi kan ikke se, at denne konstellation skulle være anderledes," siger Liu Yinhanxiao, pressemedarbejder hos Huawei Danmark.

ITWatch deltog i arrangementet hos Altinget 16. juni, hvor en række af Folketingets forsvarsordførere blandt andet debatterede 5G-leverandører. Artiklen kan læses her. 

Huawei-direktør: "Rent logisk er det et scenario, som der ikke er megen fornuft i"

Venstre bakker regeringen op – leverandører til 5G bør komme fra allierede lande 

Mere fra ITWatch

IBM-psykolog: Hos os er det okay ikke at have ja-hatten på

Mens IBM det sidste års tid har gennemgået nogle af de største forandringer i nyere tid, er stressniveauet i virksomheden ikke eksploderet. Forklaringen skal blandt andet findes i et målrettet arbejde med ledernes syn på de ansatte, forklarer psykolog Cecilie Demkjær Schultz Pedersen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs