ITWatch

Telia og Telenors mislykkede fusion misbruges af telefonsælgere

Telia har opsagt samarbejdet med to telemarketingbureauer, efter de har bildt kunder ind, at Telia og Telenor er fusioneret som argument for at skifte teleselskab. Telia erkender, at man har udfordringer.

Pressechef i Telia, Mads Houe. Foto: PR/Telia

DR Kontant kunne i aftes fortælle, at flere kunder var blevet kontaktet af telefonsælgere og var blevet bildt ind, at kunderne burde skifte selskab som følge af, at Telia og Telenor var fusioneret.

Man kan se hele indslaget her.

Fusionen blev reelt aldrig til noget, da konkurrencemyndighederne afviste den, men alligevel har den været brugt som et falsk argument for at skifte selskab.

Og det er ikke første gang, at det sker.

Det forklarer Mads Houe, pressechef i Telia, overfor ITWatch.

"Telia og Telenors mislykkede fusion er blevet misbrugt af telefonsælgere i flere tilfælde, som vi sætter skarpt ind overfor."

Han kan ikke afvise, at det også har fundet sted i dette tilfælde, som Kontant kunne fortælle om.

"Vi indskærper faktisk, at dette er helt uacceptabelt opførsel af de eksterne telefonsælgere. De skal møde kunderne med oplysninger, der er rigtige. Det fremgår også af vores code of conduct, som er de retningslinjer, vores telemarketing-leverandører skal tilslutte sig og arbejde ud fra," lyder det fra Houe.

Han forklarer, at man er endt i en strid med et par telemarketingbureauer, efter sagen er dukket op.

"De tre salgsmedarbejdere hos telemarketingbureauerne, der stod bag de tre kundesager, er i to tilfælde bortvist, og den sidste har fået en advarsel. Vi får intet ud af det her som teleselskab."

Sagen er ikke slut endnu.

"Telia har i løbet af det seneste år arbejdet på at forbedre telemarketingområdet. Vi har blandt andet opsagt samarbejdet med de to telemarketingbureauer, som har været i dialog med forbrugerne i Kontant-udsendelsen. Vi kan ikke udtale os om sagen nærmere nu, men det er rigtigt, som det også fremgår af udsendelsen, at hele vores restrukturering af telemarketingområdet også har et retsligt efterspil," lyder det fra Mads Houe.

Hvad viser denne sag?

"Den viser, at dette er udfordringer, vi som teleselskab har haft med vores salg. Kritikken er langt hen af vejen berettiget," siger han.

Han forklarer, at telemarketingaktiviteterne derfor er underlagt et større oprydningsarbejde, for som han forklarer, så lever Telia af glade og tilfredse kunder.

"Vi får intet ud af, hvis kunderne føler sig snydt i forbindelse med et salg – eller eksempelvis ikke forstår vores vilkår eller priser. Vi er godt i gang med indsatsen og restruktureringen, men er endnu ikke helt i mål. De tre sager, som Kontant har præsenteret os for, er under et år gamle, så vi har stadig noget at arbejde med," siger Mads Houe.

Telenor-topchef: Vi skal have mere fokus på at vinde hver dag

Fibia hæver omsætningen og lander positivt resultat

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger