Analytiker: Konkurrencen svækkes med Hiper-køb
![Foto: Ritzau Scanpix/Andreas Beck](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10267351.ece/ALTERNATES/schema-16_9/IW%2520John%2520Strand.jpg)
Det er ikke godt for konkurrencen på bredbåndsmarkedet, at TDC har købt udfordreren Hiper, der har knap 50.000 kunder.
Sådan lyder vurderingen fra teleanalytiker John Strand overfor Berlingske Business.
Fordi Hiper omsætter for under 100 mio. kr., slipper TDC for at skulle have handlen godkendt hos konkurrencemyndighederne.
"TDC har højst sandsynligt betalt en pris, der ligger markant over det, de betalte for Fullrate. Det gør de ene og alene for at få en konkurrent ud af markedet og for at begrænse konkurrencen på det danske bredbåndsmarked."
"De gør det nu, fordi Hiper endnu ikke omsætter for 100 mio. kr., og derfor skal konkurrencemyndighederne ikke ind over handlen. Myndighederne havde aldrig givet dem lov at købe Hiper, hvis de skulle have godkendt det," siger John Strand til Berlingske Business.
Hiper er vokset ved at tilbyde gigabithastigheder til en konkurrencedygtig pris i særligt hovedstadsområdet. Det er sket ved at leje sig ind på TDC's netværk.
I 2018 ventede Hiper at runde de magiske 100 mio. kr. i omsætning, og det faktum har kan godt have fremskyndet købet, siger adm. direktør og medstifter Stig Myken til Børsen.
"Det siger sig selv, hvis man ser på nogle af de andre sager, som konkurrencemyndighederne har været inde over, så er der et element af procesrisiko over det, hvis man skal igennem det," fortæller han.
TDC har garanteret, at kunderne ikke kommer til at mærke noget til ejerskiftet. Ifølge TDC er Hiper interessant, fordi selskabet sidder på et segment af gamere og folk, der streamer meget, som TDC ellers har svært ved at nå. Prisen for købet er ikke oplyst.
Relaterede artikler
Fullrate-teamet i andet salg til TDC på et år
For abonnenter