ITWatch

Wifi-master i den tredje verden udløser millionunderskud til dansk it-selskab

At opstille wifi-master i tredjeverdenslande er endnu ikke blevet en guldrandet forretning for det danske teknologiselskab Bluetown. Selskabet laver et tocifret millionunderskud i seneste regnskab.

Foto: Ritzau Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson

Danske Bluetown kan for regnskabsåret 2017 fremvise et underskud lige i underkanten af 46 mio. kr. Dermed har selskabet over de seneste fem år tabt mere end 120 mio. kr. på at opstille wifi-master i tredjeverdenslande som Indien og i Afrika, men resultatet får ikke ledelsen til at ryste på hånden.

Det skriver Børsen.

"Selv om det kan lyde tosset, kører vi helt efter planen. Vi er altså ved at opbygge et globalt selskab, der arbejder på meget store markeder, med hovedkontor i Danmark. Det kræver store investeringer," siger adm. direktør i Bluetown, Peter Ib, til Børsen.

Han møder opbakning fra bestyrelsesformand, og storinvestor med 14. mio. kr., i selskabet, Lars Kolind, som fremhæver, at det vigtigste ikke nødvendgivis ligger i at generere et millionoverskud nu, men at give verdens mindre heldigt stillede adgang til internettet.

Bluetown har eksisteret i 10 år og lavet kapitalforhøjelser for i alt 130 mio. kr.. Lige nu satser selskabet ifølge direktøren på at finde en investor, som er villig til at ligge én stor investering.

Dansk internet-pioner får millioner fra erhvervsmand 

Han hjælper iværksættere i gang i 200 byer – nu skal Aarhus og København med på kortet 

Dansk selskab investerer millioner i eksotiske telenet 

Mere fra ITWatch

Klumme: Den grønne it-bølge risikerer at kvæles af krisen

Regeringen har grønne ambitioner – også på det digitale område. Men vil historien gentage sig, og vil de grønne it-drømme drukne i et excel-arks kolonner, spørger Christian Hannibal, director for tech, media and finance i Rud Pedersen Public Affairs, i denne klumme.

Svensk Mobilepay-konkurrent lurer på nordisk sats

Direktøren for svenske Swish, der sidste år endte uden for fællesskabet mellem danske Mobilepay, norske Vipps og finske Pivo, antyder, at betalingstjenesten kan være på vej med en anden nordisk satsning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs