ITWatch

Overbelastet system satte 1,85 millioner TDC-kunder på hold

Efter et nedbrud mandag er fejlen, der ramte 1,85 millioner TDC-kunder, fundet, oplyser koncernchef.

Foto: PR/TDC

Det var en fejl i en underkomponent i TDC's mobilnet, der mandag udløste en overbelastning, som blokerede opkald og ramte 1,85 millioner mobilkunder.

Det oplyser TDC i en pressemeddelelse onsdag. 

Fejlen er nu fundet, oplyser Michael Moyell Juul, der er koncerndirektør i TDC Group.

"Lige så snart fejlen opstod, inddrog vi alle vores egne såvel som leverandørernes eksperter for at hjælpe med at løse problemet hurtigst muligt," siger han i en skriftlig kommentar. 

Fejlen viste sig at være opstået i en underkomponent i TDC's mobilnet. 

Mere præcist opstod problemet i det databasesystem, der styrer adgangen til opkald over 4G mobilnet, fremgår det af pressemeddelelsen. 

Det udløste mandag morgen en overbelastning, der blokerede alle udgående- og indgående opkald på TDC's 4G mobilnetværk og IP-telefoni.

"Vi har nu truffet alle nødvendige foranstaltninger for at sikre robustheden af underkomponenten," siger koncernchefen.

Nedbruddet opstod mandag morgen. Her var 450.000 kunder berørt til at starte med. Men i løbet af dagen steg antallet, og da omfanget var størst, berørte det 1,85 millioner kunder. 

Michael Moyell Juul beklager over for dem, der har været berørt.

"Vi har prioriteret alt disponibelt mandskab for at sikre, at driften blev stabil så hurtigt som muligt, men er godt klar over, at denne fejl har været til stor gene for vores kunder," siger han.

De berørte kunder var enten på mobilnet eller benyttede IP-telefoni, der er fastnettelefoni over en bredbåndslinje.

1,85 millioner TDC-kunder kan igen lave opkald

1,85 millioner kunder kan være ramt af TDC-nedbrud 

Mere fra ITWatch

Klumme: 80/20-splittet er på vej ud og det betyder mere budget til innovation

Innovation har fået en helt ny betydning efter corona, og virksomheder er nødt til at prioritere innovation, hvis de vil overleve. En positiv tendens er dog, at den traditionelle 80/20-opdeling af it-budgettet er på vej ud i mange virksomheder og erstattes af en 60/40-opdeling, hvor en større del vil gå til innovation, skriver Lars-Bo Klausen fra Vmware i denne klumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs