Ny forskning: Vi bruger op mod en femtedel af vores tid på computerproblemer

En ny undersøgelse fra Københavns Universitet viser, at vi bruger 11-20 procent af vores tid på software, der ikke makker ret. Bedre udvikling via brugerindragelse er en del svaret.
Kasper Hornbæk er en af forskerne bag undersøgelsen. | Foto: Datalogisk Institut
Kasper Hornbæk er en af forskerne bag undersøgelsen. | Foto: Datalogisk Institut

Når it ikke vil som brugerne vil, er det ikke bare irriterende - det er også dyrt og tidskrævende. Faktisk er det så slemt, at vi bruger op mod 20 procent af vores tid på at bakse med it, der ikke virker.

Det viser en ny undersøgelse, der er lavet af forskere ved Institiut for Datalogi på Københavns Universitet og Roskilde Universitet, og blev offentliggjort tidligere på måneden her.

Undersøgelsen er foretaget blandt 234 deltagere i alderen 10-69 år, der bruger mellem 6-8 timer ved deres computer dagligt. Bemærkelsesværdigt nok, oplever brugerne i gennemsnit problemer en gang i timen, skriver forkskerne.

En stor del af problemerne skyldes langsomme systemer. 

”Det er vildt, at tallet er så højt. Men de fleste oplever frustrationer ved computerbrug og kan fortælle en skrækhistorie om en vigtig Power Point, der ikke blev gemt eller et system der gik ned på et kritisk tidspunkt. Alle ved, at det er svært at lave IT-systemer, som matcher folks behov, men tallet burde være langt lavere og vidner bl.a. om at almindelige mennesker ikke bliver inddraget nok, når systemerne udvikles,” siger Professor Kasper Hornbæk, der er en af forskerne bag studiet til ku.dk.

I undersøgelsen har forsøgpersonerne selv indberettet, hvor ofte de oplevede problemer med deres it. 

De hyppigste indrapporteringer lød: ”Systemet var langsomt”, ”systemet frøs midlertidigt”, ”systemet brød sammen”, ”det er svært at finde ting”. 

Et stort flertal af problemerne (84 procent) var gentagende.

Ifølge forskerne er en af løsningerne på problemet, at brugerne skal involveres mere, når it udvikles.

”Når vi alle har it omkring os, som vi bander over, så er det meget sundt at konstatere, at det nok ikke er brugerne den er gal med, men derimod dem, der laver systemerne,” siger Kasper Hornbæk til mediet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også