Sultne it-selskaber slås med kapitalfonde i glohedt opkøbsmarked

Der er stor rift om de spændende opkøbsemner på it-markedet, lyder det fra Visma, som allerede har købt blandt andet et softwareselskab og konsulenthus i 2021. Visma og Trifork melder om et ophedet opkøbsmarkedet med stigende konkurrence om de gode opkøb fra kapitalfonde.
Lars Berthelsen er adm. direktør i Visma Custom Solutions i Danmark | Foto: Philip Flindt Photography/Visma/PR
Lars Berthelsen er adm. direktør i Visma Custom Solutions i Danmark | Foto: Philip Flindt Photography/Visma/PR

Priserne stiger, handlerne tager til, og der er mange om buddet, når det kommer til opkøb af selskaber i it-branchen.

Sådan lyder meldingen fra to it-selskaber, der har som mål at vokse gennem opkøb og derfor er på tæerne på M&A-markedet.

Ifølge applikationsudvikleren Trifork har der aldrig været mere gang i markedet for opkøb af it-selskaber end nu:

"Der er meget gang i den. Mere end nogensinde tror jeg. Det er et ret overophedet marked for M&A," siger adm. direktør og grundlægger, Jørn Larsen, til ITWatch.

Samme toner lyder hos den norske it-gigant Visma, hvor direktør Lars Berthelsen melder om stor rift om de interessante opkøbsemner.

"Det er et varmt marked, og vi oplever konkurrence om selskaberne," siger han, der står i spidsen for Vismas division Custom Solutions i Danmark.

2021 er startet hæsblæsende for Visma Custom Solutions, der allerede har købt softwareselskabet Timemsystems og it-konsulenthuset IT Minds.

Opkøbene sker oven på et 2020, hvor divisionen slog kløerne i it-selskaberne Ditmer og Firstagenda. Derudover har en anden af Vismas divisioner med navnet Enterprise for nylig annonceret købet af softwarevirksomheden Temponizer.

Ifølge Lars Berthelsen er det ofte kapitalfondene, som Visma slås med om de mulige opkøb.

"Vi oplever ofte at være i konkurrence med en kapitalfond. Men der hvor vi differentierer os fra hinanden, er den måde, vi absorberer opkøbene på," siger han med henvisning til Vismas model, hvor opkøbene kører videre som autonome enheder.

Slås med kapitalfonde

Det fynske it-selskab Hesehus med over 100 ansatte blev i januar solgt til selskabet QNTM, der er ejet af den svenske kapitalfond Altor. Ifølge QNTM er købet blot det første af flere på det danske tech-marked.

"Hovedintentionen er at bygge et økosystem af selskaber, som arbejder med digitalisering, og som vil bidrage til, at toplinjen hos kunderne, som selskaberne har, vokser," forklarede adm. direktør Eivind Roald til ITWatch.

Derudover har 2021 allerede budt på flere rigtig store handler. Ejerne i det danske tech-selskab Planday fik 1,1 mia. kr. for at sælge til new zealandske Xero Limited, og it-sikkerhedsselskabet Humio blev overtaget af amerikanske Crowdstrike for svimlende 2,4 mia. kr.

Sidstnævnte havde it-selskabet Trifork en ejerandel i på 20 pct. Ejerandelen var placeret i forretningsbenet Trifork Labs, hvor Trifork skaber nye virksomheder og opbygger nye kompetencer.

"På den ene side er det selvfølgelig godt for os, når priserne går opad, og på den anden side er det en ulempe, når man laver M&A. Jeg synes, at priserne er kommet meget op, og det gør selvfølgelig, at man er nødt til at tro på fremtiden og på en god vækst i en virksomhed, man køber sig ind," siger Jørn Larsen.

Trifork baserer selv en del af sin strategi på at vokse gennem opkøb. Konkret er en tredjedel af væksten kommet gennem opkøb de seneste 10 år. Ifølge Jørn Larsen er der hård konkurrence.

"Det har også en for os negativ konsekvens for priserne på it-servicevirksomheder. Man kan sige, at det går den forkerte vej – det går opad," siger Jørn Larsen og understreger, at Trifork gerne vil opkøbe selskaber, hvor stifterne fortsætter og kan bidrage fremadrettet.

"Et ideelt M&A-mål baserer sig på, at vi kan komme på en fælles rejse fremad. Vi vil ikke så meget købe noget, hvor founders er i gang med en exit. Det er ikke kun prisen, det handler om, det er også et spørgsmål om synergipotentialer."

Priserne er kommet op

Hos norske Visma er det også en bærende del af strategien at vokse gennem opkøb. Ifølge Lars Berthelsen står Visma med gode kort på hånden, når it-koncernen skal overbevise ejere om at sælge.

"Vi har en stærk value proposition ud mod de selskaber, som vil sælge sig selv. Den består af to kerneværdier: Entreprenørskab og den autonomi, som vi giver det enkelte selskab. Det betyder, at hvis man er grundlægger af en virksomhed og gerne vil sælge sit livsværk, men ikke er færdig med det, så kommer man ind i et fællesskab, hvor man kan drive sin virksomhed videre med en høj grad af autonomi, men nu kan tappe ind i et fællesskab med en masse andre og få nogle synergieffekter," siger han:

"Vi kan se, at det har en høj værdi for mange af de virksomhedsejere, vi er i dialog med."

Hvordan finansierer I det?

"Hvis jeg skulle sige en enkelt ting, så genererer Visma Group jo fantastiske resultater. Og hvis vi ser på, hvad der er genereret på bundlinjen sidste år, så har man en stor del af svaret der. Det er jo milliarder af kroner, der bliver lagt på bunden hvert år, og det skaber selvfølgelig et fundament."

Kommer opkøbene til at fortsætte?

"Ja, det gør de. Tempoet lige nu, hvor vi annoncerer noget med stort set en uges mellemrum, bliver ikke det samme. Men vi vil fortsætte med at se på, hvad for nogle virksomheder, der passer godt ind i vores økosystem og i vores tre fokusområder. Så vi vil komme til at se andre virksomheder, der kommer ind i vores fællesskab," siger Lars Berthelsen.

Visma sikrer sig brohoved til unge talenter med opkøb

Visma køber konsulenthus af EG 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også