Rapport: Væksten i annonceomsætning på sociale medier halveret på et år

De sociale medieres annonceomsætning voksede mere end nogen anden kategori i første kvartal, men væksten var markant lavere end sidste år, viser rapport fra analyseinstituttet Warc.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

I årets første tre måneder voksede de sociale mediers omsætning fra annoncesalg 26,2 pct. globalt og landede dermed på 17,9 mia. dollar svarende til ca. 118 mia. kr.  Det viser en ny rapport om de globale reklametrends fra analyseinstituttet Warc ifølge det svenske medie Resumé.

På trods af at sociale medier ifølge rapporten stadigvæk er den kategori, som oplever størst vækst i annonceomsætningen, er væksten halveret sammenlignet med første kvartal sidste år. Her voksede omsætningen med 51,6 pct.

Tallene, som Warc er dykket ned i, stammer fra de sociale medieplatforme Facebook, Pinterest, Snapchat, Twitter samt kinesiske Weibo og Tencent. Ifølge Warc kunne alle seks platforme rapportere om en udfladning i væksten i annonceomsætningen i årets første kvartal.

Lav brugertilvækst i Vesten

Ifølge Warc skyldes udviklingen bl.a. det amerikanske marked, som står for størstedelen af omsætningen med 8 mia. dollar i første kvartal. Mængden af tid, som amerikanerne bruger på sociale medier, har ligget stille på gennemsnitligt to timer om dagen siden 2016. Det samme gælder antallet af brugere på de sociale platforme.

Også i Europa har tilvæksten af brugere på tværs af alle Facebooks sociale medier, herunder Instagram og Whatsapp, været det laveste hidtil - 1,4 pct. i første kvartal. Det daglige forbrug af alle sociale medier er faldet med fire minutter fra sidste år til en time og 49 minutter.

Omvendt stiger antallet af brugere i Asien og særligt i Indien, hvor der også bruges mere tid på sociale medier end sidste år.

Faldet i annoncetilvæksten betyder ifølge en af forfatterne til Warc-rapporten James McDonald, at de sociale medier kigger sig om efter andre måder at tjene penge. Som eksempel bruger han Facebooks kommende kryptovaluta Libra.

"Facebook forsøger at diversificere sine annonceindtægter med lanceringen af Libra, som selskabet siger ikke vil blive brugt direkte til at berige de brugerdata, som er indsamlet for at styrke annoncesalget. Men prisen for at annoncere på Facebook kan alligevel stige, hvis selskabet kan bevise, at der er en sammenhæng mellem annoncer og de salg, som Libra faciliterer," udtaler James McDonald til Warcs egen hjemmeside.

Denne artikel er leveret af vores søstersite MediaWatch.

Facebook fordobler investeringen i at pleje sit renommé

Techselskaber, annoncører og bureauer danner alliance for mere sikre annoncer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også