Facebook-aktien blev sendt frem efter solidt regnskab
![Foto: Ritzau Scanpix/AP/Noah Berger](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10192144.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20171221-164827-2-1000x656we.jpg)
Aktien i Facebook steg i eftermarkedet onsdag, efter at virksomheden vurderede, at færre timer brugt på det sociale medie ikke nødvendigvis vil skade den meget rentable digitale reklamevirksomhed.
Aktien steg 1,4 pct. i eftermarkedet i kølvandet på kommentarer fra selskabets driftsdirektør, Sheryl Sandberg, på en telekonference om, at de seneste ændringer, der skal imødegå spredning af misinformation og sensationelle medier på Facebook, kan vise sig at være god.
"Den indvirkning, det har på indtægtssiden, er bestemt ikke klart negativ," vurderede Sheryl Sandberg ifølge Reuters.
Kommentarerne syntes at berolige investorerne om de økonomiske konsekvenser af, at folk bruger mindre tid på Facebook.
Antallet af daglige brugere i USA og Canada faldt for første gang i Facebooks historie. Faldet var på 700.000 i kvartalet til 184 millioner.
Den samlede omsætning steg 47 pct. til 13 mia. dollar, mens omsætningen på helårsbasis steg 47 pct. til 40,65 mia. dollar.
De samlede reklameindtægter var 12,8 mia. dollar sammenlignet med analytikernes estimat på 12,3 mia. dollar ifølge Reuters.
Nettoresultatet var et overskud på 4,27 mia. dollar eller 1,44 dollar per aktie i fjerde kvartal mod 3,6 mia. dollar eller 1,21 dollar per aktie året før.
Fraregnes skattereguleringer, tjente selskabet 2,21 dollar per aktie, hvor analytikernes estimat lød på 1,95 dollar per aktie ifølge Reuters.
Mobilannonceindtægter tegner sig for 89 pct. af det samlede annoncesalg, hvilket er en stigning fra 84 pct. året før.
/ritzau/FINANS