Trods ny platform blev alle akutte behandlet

Indførslen af Sundhedsplatformen er ifølge Region Sjællands koncerndirektør Lars Onsberg Henriksen gået over al forventning, og alle patienter er blevet håndteret.
Foto: Jens Dresling/Ritzau/
Foto: Jens Dresling/Ritzau/
Af dagbladet roskilde distribueret af ritzau

Ifølge Region Sjællands koncerndirektør Lars Onsberg Henriksen er overgangen til Sundhedsplatformen, der blev indført på samtlige sygehuse og i psykiatrien natten til lørdag, gået over al forventning. Det skriver Dagbladet Roskilde.

"Der var nogle enkelte små maskinelle fejl i overførslen fra Opus (det gamle system, red.) til Sundhedsplatformen, Men det var rettet, inden vi gik live," siger Lars Onsberg Henriksen.

De første dage er der stort set dobbelt bemanding til de akutte opgaver på regionens sygehuse.

"Vi har samtidig et system, hvor vi hver tredje time får indmelding fra de enkelte sygehuse om eventuelle udfordringer i deres akutmodtagelser. Det kan for eksempel være, hvis de har behov for at få nedsat mængden af patienter, så nogle af de andre sygehuse kan aflaste. Kun i en nødsituation vil vi begynde at visitere til vores naboregioner," siger Lars Onsberg Henriksen.

Det har ikke været nødvendigt i weekenden. Alle akutte patienter er blevet behandlet på regionens sygehuse.

I løbet af weekenden har en ansat nævnt seks-otte timers ventetid på skadestuebehandling i Køge og Roskilde og lukket for akutte patienter i Slagelse i en Facebook-gruppe "Sundhedsplatformen - Nej tak!." Men det afviser regionens pressechef Claus Clausen har været tilfældet.

Ifølge Region Sjælland har der i weekenden været vekslende ventetider på skadestuerne, og patienterne er - som det altid er tilfældet - blevet fordelt til sygehusene via akuttelefonen og prioriteret efter behov.

Også fællestillidsrepræsentant for sygeplejerskerne på Sjællands Universitetshospital Køge afviser, at situationen skulle have været så grel:

"Der har været ventetid, men vi har været i 'grøn', dvs. vi har kunnet håndtere, de patienter som kom, siger Susann Carlsen til Dagbladet Roskilde."

Hun er ansat på ortopædkirurgisk afdeling, og her ville man tydeligt have mærket, hvis Akutafdelingen kæmpede for at klare patienterne:

"Hvis der kommer ekstra pres på, kommer patienterne hurtigere til os."

Fællestillidsrepræsentant for sygeplejerskerne på Holbæk Sygehus Anette Møller var selv på job lørdag aften, og hendes fornemmelse er, at overgangen til Sundhedsplatformen er gået nogenlunde smertefrit.

Også fra Sjællands Universitetshospital Roskilde melder sygeplejerskernes fællestillidsrepræsentant Michelle Gulbæk Servé, at der ikke har været nogen nævneværdige problemer.

Mandag morgen er der på skadestuerne ingen eller en kort ventetid på op til en-to timer, oplyser Region Sjælland.

(Dette er en citathistorie fra Dagbladet Roskilde distribueret af Ritzau)

Region Sjælland advarer om ekstra ventetid med sundhedsplatform

Region Sjælland tager springet over på Sundhedsplatformen på én nat 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også