Mit nedbrud

ANALYSE: Med nedbruddet på mit.dk viser det for alvor, at de glade dage for Netcompany som uspoleret succeshistorie kan stå ved enden. Uvant med kritik gravede Netcompany sig ned, da sitet i dagevis var nede.
Foto: PR
Foto: PR

Mit.dk endte med at være nede i nærved tre dage efter en storstilet lancering. Mandag morgen var det helt store udtræk klar med Netcompanys medievante topchef André Rogaczewski i spidsen til at lancere den nye postkasse for offentlig post og senere også post fra private virksomheder. Netcompany var klar – lød det – efter store forsinkelser, til at åbne for et alternativ til e-boks helt i tråd med opgaven: At skabe nye og alternative løsninger til digital post.

Men det virkede ikke. Løsningen var nede uden nogen nærmere forklaring fra Netcompany.

Og det var også tilfældet tirsdag. Og her begyndte vi på ITWatch for alvor at interessere sig for, hvad der var sket. Men uden held, for Netcompany havde valgt den mediestrategi, der bød på ingen kommentarer, ingen interviews, men et enkelt skriftligt citat, der blev fremsendt flere gange fra selskabet.

Citatet lød:

”Den 21. marts var en stor dag for Danmark, da vi sammen med Digitaliseringsstyrelsen lancerede en ny digital infrastruktur for danskernes elektroniske post. En historisk datakonvertering og opgradering.” Og så sluttede det af med, at der blev arbejdet på højtryk for at løse problemet.

Dette svar modtog vi også dagen efter lanceringen.

Det har i store træk været selskabets kommunikation i tre døgn og samtidig har Netcompany sendt et bidsk kommunikationshus efter ITWatch for at få os til at rette vores artikel om, at Netcompany ikke ”vil” kommentere. Det skulle rettes til at de ikke ”kan” kommentere. Forklaringen lød noget á la at de endnu ikke vidste hvad fejlen var, og derfor ikke kunne sige noget.

Isoleret set kan det være rigtigt, men i praksis sender det et signal om et selskab, der står klar med et hav af pressemeddelelser og glade budskaber op til lanceringen af mit.dk, men når det så går galt, smækker man døren i og skælder kritiske medier ud.

Det sender et signal om, at Netcompany nu skal vænne sig til mere kritisk omtale i takt med, at alt hvad selskabet foretager sig ikke nødvendigvis kører på en snor.

For med Netcompanys succes som storleverandør af offentlige kernesystemer følger også et ansvar. Samt et ansvar for at forklare sig.

Har vundet

Selskabet der har vundet bunker af store offentlige digitale udbud – senest med coronapasset og Aula. Netcompany har været omgærdet af et nærmest usårligt skær som selskabet, der kunne alt. Netcompanys succes er baseret på, at de har leveret offentlige løsninger til tiden og til den aftalte pris og det har det offentlige, stater, regioner og kommuner, bestemt ikke været vant til.

Derfor har Netcompany været set som en meget velkommen fornyelse.

Og det betyder, at selskabet dels har vundet et hav af ordrer i det offentlige, dels har været med helt fremme i alt hvad der havde med offentlig digitalisering at gøre. Og dels stort set hele vejen rundt kun har fået ros.

Men i takt med, at Netcompany står bag stadig flere centrale it-løsninger, øges muligheden for fejl også og dermed øger det behovet for, at selskabet stiller op og forklarer sig – også når det regner.

Netcompany står i dag med store operationer i Skat, der koster staten milliarder. Det kan kalde på forklaringer.

Netcompany lancerede Coronapasset, der indeholdt alvorlige fejl i starten, som ITWatch har beskrevet.

Selskabet har lanceret Aula, der ikke entydigt er en vinder blandt brugerne.

Desuden er Netcompany midt i en international ekspansion, som bringer selskabet ud på markeder, der ligger langt væk fra komfortzonen. Der kan der også opstå kritik fra investorer og brugere, som selskabet må forholde sig til.

Bundlinjen er, at Netcompany stille og roligt nærmer sig rollen som et helt almindeligt it-konsulenthus med gode – og dårlige – dage. Og med en forventning om, at man også tager telefonen, når der skal rages kastanjer ud af ilden.

Der er selskabet bestemt ikke endnu.

Nedbrudsramt postkasse virker efter tre dages krise

Digitaliseringsstyrelsen ærgrer sig over skæv postkasse-lancering


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også