Onlineforhandlere holder skindet på næsen i ny rapport

Webshops på stribe har i årets løb nedjusteret forventningerne. I ny e-handelsanalyse falder danskernes onlineforbrug marginalt, hvilket til dels kan tilskrives stigende forbrugerpriser.
Foto: Jens Büttner/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Büttner/AP/Ritzau Scanpix

De store online modeforhandlere Zalando, Boozt, Asos og Nelly.com har alle nedjusteret forventningerne til året, mens der også er bekymrede miner i de mindre webshops, og nu viser en ny analyse fra erhvervsorganisationen Dansk Industri, at danskernes gennemsnitlige forbrug online er faldet – omend marginalt.

I en e-handelsanalysen, der dækker andet kvartal af 2022, fra Dansk Industri ligger frekvensen blandt danskerne stabilt, mens danskernes samlede onlineforbrug i gennemsnit ligger på 1558 kr. mod 1594 kr. i første kvartal af 2022.

Tallet skal ses i sammenhæng med de rekordhøje inflationstal, som i kroner og øre vil vise en vækst, selv om ”væksten” vil være drevet af stigende priser og ikke øget salg. Det til trods mener Mie Bilberg, chefkonsulent for e-commerce hos Dansk Industri, ikke, at onlineforhandlerne skal ryste i bukserne over tallene.

”Det afspejler det store billede af, at vi holder en lille smule igen, men der er ikke noget foruroligende over tallene, og Zalando og Boozt osv. har jo alle taget deres forholdsregler. De forventer stadig vækst, men ikke helt den samme aggressive vækst som tidligere på året,” siger Mie Bilberg.

To – ikke ti år

Noget af det, Mie Bilberg hæfter sig mest ved, er, at andelen af danskere, der har foretaget onlinekøb i løbet af de seneste tre måneder er faldet i forhold til samme periode sidste år, men ligger stadig over perioden før pandemien.

I andet kvartal af 2019 lød andelen på 74 pct., mens den i samme periode i 2021 var 82 pct. og i år 78 pct. Mie Bilbergs analyse af den udvikling er, at pandemiens påvirkning af den digitale omstilling blev overvurderet.

”I starten af 2020 talte vi om, at Covid-19 havde accelereret den digitale købsadfærd med ti år, på grund af at den steg så voldsomt, fordi vi lige pludselig ikke havde ret mange andre udveje end at handle online. Nu går den så tilbage, så pandemien har ikke accelereret udviklingen med ti år, men nærmere to år,” siger Mie Bilberg.

Selv om at pandemien tilsyneladende ikke har medført et kvantespring i købsadfærden, og danskerne igen handler i fysiske butikker, tror Mie Bilberg ikke, at onlineforhandlerne skal være mere bekymrede over udviklingen end de fysiske butikker.

”De fleste siger, at de stadig forventer, at det digitale er vækstdriveren, og det er også min forventning. Der sker godt nok en opbremsning i den vækst, man troede på i starten af året, men der er ikke noget, der tyder på, at det vil gå hårdere ud over online end offline,” siger Mie Bilberg.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch)

Betalingsapps vinder frem hos forbrugerne

Ekstraordinært halvår ruster Norlys til rekordhøje investeringer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også