Atea-chef ærgrer sig over sin første håndtering af bestikkelsessag

Atea-topchef Morten Felding har lært af bestikkelsessagen mod Atea, siger han til Børsen. Han viste for stor tillid til sine nøglemedarbejdere, siger han.
Foto: Jens Berthelsen
Foto: Jens Berthelsen

Morten Felding, topchef i Atea Danmark, der i dag fremlægger regnskab, erkender, at han ikke tog bestikkelsessagen alvorligt nok fra starten, da den kom frem. Han var relativt nytiltrådt topchef i selskabet, og sagen kom som en overraskelse for ham.

Det siger han i et stort interview med Børsen, hvor han i detaljer forklarer om dagen, han blev anholdt.

"Jeg skulle have gjort som politiet gør, hver gang de overhovedet vejrer, at noget kan være galt: Forfølge sporet helt ned i dybden. Dengang, jeg første gang blev bekendt med, at der kunne være urent trav, sad jeg i et helt nyt job med over 1600 medarbejdere. Jeg tog dengang sagen seriøst, men havde også en stor tillid til mine ansatte," siger han.

"Så da jeg bad vores daværende salgsdirektør om at rydde op i de forbrugskonti, som var i spil i sagen, regnede jeg med, at han gjorde det. Men det gjorde han ikke, og derfor fortsatte brugen af penge på dyre rejser og middage, som han selv deltog i. Hvis jeg havde skullet gøre alting rigtigt i bagklogskabens lys, så havde jeg ikke udvist den samme tillid i den situation til en ledende medarbejder. Jeg har lært, at hvis der er uro i min mavefornemmelse, så reagér. En mavefornemmelse lyver sjældent - ikke at den altid er 100 pct. rigtig, men du skal i hvert fald undersøge den til bunds," lyder det fra Felding til Børsen.

Atea har siden oplevet store problemer på det danske marked, hvor nogle kunder har vendt dem ryggen.

Apple indstiller samarbejde med Atea 

Atea-topchef får aktieoptioner 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også