ITWatch

Changegroup kaprer opgaver fra traditionelle konsulenter

It-konsulenthuset Changegroup har gode erfaringer med at tage opgaver ind, som ikke traditionelt falder under it-konsulentbranchen, hvilket har været med til at hæve resultatet med over 50 procent.

Foto: PR/Changegroup

I artiklen skrev vi fejlagtigt, at IBM havde overtaget PWC. Der er retteligt tale om PWCs konsulentafdeling. Rettet klokken 09.50.

Hos den danske it-konsulentvirksomhed Changegroup har man stor succes med at tage opgaver ind, som ikke traditionelt tilfalder it-konsulenter.

"It-konsulentbranchen er ved at bevæge sig ind på det klassiske konsulentmarked. Vi begynder eksempelvis at lave organisatorisk forandringsledelse. Det er som sådan ikke en klassisk it-disciplin, men noget der altid har manglet," lyder det fra Changegroups adm. direktør Helle Ørsted, som ITWatch har talt med.

Resultatet er, at virksomheden fra 2015 til 2016 oplevede en stigning i omsætningen på 40 pct. til 120 mio. kr., mens bundlinjen blev hævet med hele 53 pct. til 6,3 mio. kr.

Changegroup består af over 200 management konsulenter, der bl.a. er specialiseret inden for it-strategi samt projekt- og programledelse. Selskabet, der blev grundlagt i 1995, fungerer med egne ord som et frontløberkonsulenthus, der udvælger selvstændige konsulenter til kundernes projekter.

Favner bredere end tidligere

Ifølge Helle Ørdsted er der sket et skifte i den måde Changegroup kører projekter på, hvilket betyder at man i dag er langt mere opmærksomme at tilbyde ydelser, som favner bredere end blot at levere et konkret it-produkt til kunderne.

"Når vi har kørt store it-projekter, så har kunden tidligere sagt, at selve implementeringen og den organisatoriske forandring tager de sig selv af, hvorefter de sender os hjem," fortæller Helle Ørsted og fortsætter:

"Det byder vi nu ind på, så det går hånd i hånd, at når vi kører et it-projekt, har vi også forandringsledere med fra start. Markedet er simpelthen blevet større," lyder det fra direktøren.

I kølvandet på store spillere

At Changegroup som traditionelt it-konsulenthus i dag favner bredere rent opgavemæssigt, er ikke usædvanligt, hvis man ser på den historiske side af sagen. Det mener Flemming Poulfelt, professor ved institut for ledelse, politik og filosofi på CBS, hvor han blandt andet forsker i konsulentbranchen.

"Du kan tage en virksomhed som IBM, der for nogle år siden var en typisk it-virksomhed, men pludselig blev de meget bredere, da de overtog PWC's konsulentafdeling. I dag er de jo et af de største konsulenthuse i verden, men har flere specialer end blot it," fortæller han.

Ifølge Flemming Poulfelt er det normalt, at mindre konsulentvirksomheder begrænser sig, hvad angår udbuddet af ydelser, og at man i takt med, at virksomheden vokser, udvider antallet af ydelser og arbejdsområder.

"De mindre spillere vil ofte være mere specialiserede, fordi det er jo ikke troværdigt at være en lille virksomhed og så kunne alt," fortæller han og uddyber:

"På et tidspunkt sætter man sig ned og siger: Hvordan kan vi få hænderne bredere om kunden? Det kan man jo ved at udvide paletten af ydelser. Men det giver sig selv, at en konsulentvirksomhed med 50 konsulenter kan noget andet og mere afgrænset end en verdensomspændende virksomhed med 50.000 konsulenter," lyder det fra Flemming Poulfelt.

Andre erfaringer

Hos it-konsulentfirmaet 7N har man også forsøgt at brede forretningen ud, men her nåede man til den konklusion, at det var bedre at holde sig til det kendte og satse hårdt på kernekompetencerne.

"Vi har i 7N tidligere forsøgt at lave aktiviteter uden for vores kerneområde. Vi forsøgte bl.a. at opbygge en CIO-service hvor pensionerede top-CIO’s skulle rådgive eksisterende CIO’s om at drive deres forretning. Men vi lykkedes ikke med det. Så i mit billede: God fornøjelse, men i 7N fastholder vi fokus på vores kerneforretning," siger adm. direktør i 7N, Jeppe Hedaa.

I Changegroup har man allerede udset sig det næste område, hvor det bredere fokus kan være med til at sikre ordrer.

"Det næste bliver EU-dataforordningen, hvor du skal have styr på dine processer. Det kommer også til at trække konsulenter, og der henter vi også opgaver, selvom det ikke traditionelt er en klassisk it-konsulenthusopgave," slutter Helle Ørsted.

Mere fra ITWatch

Danskere i hobetal henter råd om investering og opsparing på sociale medier – ny form for vejrudsigt kan give beskyttelse

Danskerne modtager i stor stil investeringstips og opsparingsråd på de sociale medier, men selvom tendensen på mange måder er positiv og giver oplyste borgere, så kan det være svært at undgå svindel og placere ansvar, hvis noget slår fejl. En vejrudsigt over, hvilke investeringsstrømninger der florerer på de sociale medier, kunne være en del af løsningen, lyder det fra en specialist.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs