ITWatch

Netcompanys vækstplan afhængig af vellykket integration af britisk opkøb

Med en vækststrategi, der blandt andet hviler på opkøb for at komme ind på flere nordeuropæiske markeder, er det afgørende, at Netcompany formår at overføre sin roste forretningsmodel til sine opkøbte selskaber. Analytikere peger på, at den nød endnu ikke er knækket i Hunter Macdonald, som Netcompany købte sidste år.

Adm. direktør André Rogaczewski står i spidsen for at sende Netcompany på børsen. | Foto: Malte Oxvig

Netcompanys kommende aktionærer bør holde et vågent øje med selskabets aktiviteter i Storbritannien.

I hvert fald peger to aktieanalyser fra bankerne bag Netcompanys børsnotering - Danske Bank og SEB - på, at det er vigtigt for den danske it-leverandørs vækstplan, at selskabet lykkes med at overføre sin succesfulde forretningsmodel til den britiske virksomhed Hunter Macdonald, som blev købt i 2017.

Begge banker har opstillet evnen til at integrere opkøb som en risikofaktor. Og Danske Bank fremhæver, at de første indikationer tyder på, at Netcompany med succes har etableret sig i Norge, hvor selskabet i 2016 købte Mesan. Men i Storbritannien er der mere usikkerhed:

"Vi har stadig ingen indikation af modellens succes i Storbritannien," skriver Danske Bank.

Også svenske SEB fremhæver i en aktieanalyse, at "målet nu er at rulle Netcompanys model ud til de tilkøbte selskaber," og understreger, at det skal ske inden for 3-4 år.

Bruger mange freelancere

I efteråret 2017 slog Netcompany kløerne i britiske Hunter Macdonald og selskabets 350 ansatte for 345 mio. kr.

Ifølge egne estimater ser Netcompany ind i et kernemarked på 77 mia. kr. i Storbritannien. Et it-marked som Danske Bank betegner som det største i Afrika, Mellemøsten og Europa. Til sammenligning er Netcompanys kernemarked i Danmark 12 mia. kr.

Netcompany er vokset markant siden begyndelsen i 2000. Alene i 2017 løftede selskabet sin omsætning med 37 pct. organisk, og målet er at fortsætte med vækstrater på mellem 20-25 pct. frem mod 2021.

En af årsagerne til den opadgående toplinje er ifølge aktieanalytikerne selskabets skalerbare organisation, hvor man satser på unge talenter direkte fra universiteterne og samtidig har skåret unødige ledelseslag fra.

I stedet lader man it-folk lede it-folk, hvilket eksempelvis viser sig på partnerniveau. 66 pct. af toplederne i Netcompany har en uddannelsesmæssig baggrund inden for it. Til sammenligning har konkurrenten KMD ingen med formel it-baggrund i sin topledelse.

Derudover har Netcompany nedbrudt muren mellem salgs- og udviklingsafdeling, så de samme medarbejdere har føling med hele processen, når der skal udvikles en it-løsning.

Hunter Macdonald adskiller sig ifølge Danske Bank og SEB fra Netcompany, og derfor forventer Netcompany "kun" en vækst på 10-15 pct. i Storbritannien. Eksempelvis er to-tredjedele af det britiske selskabs medarbejdere freelancere, skriver SEB:

"De (det norske og britiske opkøb, red.) har ikke så mange unge mennesker i bunden af deres pyramide, og særligt i forretningen i Storbritannien gøres der i udstrakt grad brug af freelancere. Marginerne skulle ændre sig i takt med, at Netcompanys organisation og processer er overført," påpeger banken.

Ifølge Danske Bank kan den store brug af freelancere være et problem:

"Hunter Macdonald rammer de samme segmenter som Netcompany, men baserer sig på, at to tredjedele af sine konsulenter er underleverandører. Selskabet er begyndt på at ændre modellen til en 'self-service'-model. Det kan imidlertid slå fejl, selv om det i tråd med Danmark og Norge generelt er en forretningsmodel i Storbritannien at bruge egne konsulenter," skriver Danske Bank.

Etablerer brohoveder

Banken fremhæver videre, at Hunter Macdonald ikke har haft samme fokus på den offentlige sektor som Netcompany. Hvis det skal ændre sig, er Netcompany nødt til at etablere en organisation i Storbritannien, der "kan skalere sine tilbud i offentlige udbud."

For at lykkes med det, skal Netcompany rekruttere som i Danmark, hvor man går målrettet efter nyuddannede fra universiteterne.

"Det vil hjælpe Netcompany med at nedbringe antallet af underleverandører i det britiske kontor og gøre det muligt at implementere sin forretningsmodel," skriver Danske Bank.

Opkøb er udråbt som en central del af Netcompanys vækststrategi. Selskabet går ifølge sin investorpræsentation i forbindelse med børsnoteringen efter en "betydelig nordeuropæisk markedsposition" og har i den forbindelse en strategi om at bruge opkøbte it-selskaber som brohoveder.

Oplagte lande i fremtiden er Sverige, Finland og Holland, og fordelen ved at købe op er ifølge Danske Bank, at Netcompany kan accelerere sin entré på nye markeder med fem til syv år i modsætning til, hvis selskabet startede helt fra bunden.

Netcompany har ikke ønsket at udtale sig, før børsnoteringen er gennemført.

Men i forbindelse med købet af Hunter Macdonald fortalte adm. direktør André Rogaczewski til ITWatch, at Netcompany har et "fantastisk" afsæt for at købe op:

"Digitaliseringen, som foregår i den danske offentlige sektor, er nummer et i verden, mener jeg. Vi har nogle referencer og erfaringer, som vi kan bruge i forhold til at få store offentlige engagementer i England – både i staten og hos lokale myndigheder i Danmark."

Fagforening går i rette med Netcompanys roste arbejdsmodel

Banker bag børsnotering ser langt større værdi i Netcompany end aktieanalytikere 

Mere fra ITWatch

Tre talchefer forlader Lunar

Et par kreditchefer og en finansdirektør har valgt at sige op i fintech-banken, der på en anden front netop har sikret sig ny kapital.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs