Konica Minolta efter milliontab: En mavepuster

Konica Minolta har tabt sammenlagt 70 mio. kr. på bundlinjen de sidste to år, efter printermarkedet blev ramt hårdt af coronakrisen. Men topchefen bag markedslederen ændrer ikke et komma i den lagte strategi. I dag ser han efter danske opkøb og er langt i processen.
Foto: Jacob Ljørring/Konica Minolta/PR
Foto: Jacob Ljørring/Konica Minolta/PR

Den erfarne topchef i Konica Minolta, Lars Wørzner, ryster ikke på hånden, til trods for at coronakrisen har slået et markant hul i kassen i det store prineterselskab.

Sidste år tabte selskabet godt 35 mio. kr. på bundlinjen, og det bringer selskabets samlede tab de sidste to år op på 70 mio. kr. efter en årrække med overskud.

"Det er relativt enkelt, hvorfor vi ender med så stort et underskud," siger Wørzner til ITWatch.

Han forklarer, at Konica Minoltas forretningsmodel er enkel. 80 pct. af omsætningen kommer fra print. Modellen er, at man opstiller et stykke hardware i form af eksempelvis en printer, drifter det, servicerer det, skifter toner og tager et beløb per print.

"Men når folk så ikke er på kontoret, så sker der noget. Så printer de ikke på vores printere," siger han.

Men hvad gjorde du?

"Jeg har fastholdt vores beredskab under krisen. Vi har tilpasset det løbende, men generelt regnede jeg ikke med, at denne krise ville tage så lang tid, som den gjorde."

Han forklarer, at han i marts 2020 sad i London, da han også har ansvaret for det engelske og andre markeder.

"Jeg tog hjem, men ventede ikke, at vi skulle arbejde hjemmefra mere end en måned. Derfor fastholdt vi beredskabet i Konica Minolta i Danmark, og det var ud fra den betragtning, at vi fik brug for folk hurtigt igen. Så det har betydet noget for vores resultat," siger han og slår fast, at tabet har været hårdt.

"Det har været en mavepuster for os. Når vi ser på resultatet for de to seneste år, ender vi i underskud på grund af krisen."

Holder fast

Men han slår fast, at til trods for de dårlige tal, så fastholder selskabet strategien for det danske marked. En strategi, der var lagt før krisen.

"Vi er et stort velpostret selskab, der har stået alt igennem i 150 år. Vi har overlevet to verdenskrige, dot.com-bølger og finanskrise. Dette er ærgerligt, men det ændrer intet på vores strategi."

Han forklarer, at Konica Minolta med 35 pct. af markedet er markedsleder herhjemme, og det vil han blive ved med at være.

"Det har været et skvulp, og det har ramt os, men det ændrer ikke et komma på vores strategi."

Så krisen har ikke betydet ændringer for jer, som vi ser mange andre steder?

"Vi har lavet analysen som følge af krisen, og vores konklusion er krystalklar. Vi kører videre med vores strategi."

Strategien indeholder faktisk en forventning om tilbagegang. Han forklarer, at man vil være store og stærke på office print og fortsat levere på produktionsprint.

Vil med på forandring

"Men vi ved også, at markedet bevæger sig og digitaliserer processer, og det betyder mindre og mindre behov for papir. Det falder år for år og det rammer os på kerneforretningen. Den vandring, som kunderne foretager, vil vi være med på."

Vi kan se, at I går tilbage med 90 mio. i omsætning på to år. Er det efter bogen, ud fra det du siger?

"Vi planlagde ikke efter at der kom en coronakrise, så den kommer oveni, men vi forventer en stille og rolig ændring for vores kerneforretning. Og vi venter ikke at gå yderligere tilbage. Vi venter at gå i plus igen i år i næste regnskab. Det er vigtigt, fordi vi skal investere, vi skal købe op indenfor dataanalyse."

I har tidligere ligget med relativt små overskud. Hvor stor overskudsgrad venter du fremover.

"I et land som Danmark ligger den fremover nok på omkring fem pct. Det er vigtigt med sorte tal, men værdien i Konica Minolta er den værdi, vi leverer globalt. Men vi venter at komme tilbage i plus i år."

Opkøb på vej

Har du danske opkøb på vej?

"Ja, vi venter at købe op indenfor it-service herhjemme. Vi ser på opkøb, der kan bidrage til selskabets strategi indenfor dataanalyse, robotics og IoT. Vi er meget interesseret i et dansk opkøb. Jeg taler faktisk med selskaber nu, det er en klar del af vores strategi."

Han forklarer, at Konica Minoltas strategi med opkøb er en væsentlig del af vækststrategien.

"Vi har opkøbt Next Agenda, hvor vi har fordoblet antallet af ansatte. Så opkøb er en klar del af vores strategi."

Next Agenda leverer Modern Datawarehousing, Business Intelligence, Advanced Analytics og Customer Relationship Management og blev købt af den globale gigant for to år siden.

Printerkoncern oplever ny stor tilbagegang i dansk forretning  

Printerkoncern har fået færre år til at transformere forretningen 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også