Lastbilproducent venter chipmangel hele vejen igennem 2022

Manglen på mikrochips vil have langvarige konsekvenser for bilindustrien, vurderer svensk lastbilproducent.
Foto: Spectro Inlets //PR
Foto: Spectro Inlets //PR
Af Ritzau FInans

Den globale bilindustris mangel på mikrochips er langt fra et kortsigtet problem.

Det vurderer den svenske lastbilproducent Scanias globale indkøbschef, Anders

Williamsson, over for avisen Dagens Industri ifølge Bloomberg News.

Han fremhæver, at manglen på mikrochips er næsten ødelæggende for sektoren som helhed.

"Det er indlysende, at mange i sektoren har haft et problem uanset om de fremstiller små, mellemstore eller store køretøjer, og sektoren vil blive påvirket mindst hele vejen igennem 2022," siger Williamsson.

En række globale bilproducenter har måttet stoppe produktionen på enkelte fabrikker på grund af chipmangel, men ifølge Dagens Industri er Scania og BMW de to eneste store europæiske bilproducenter, der har klaret sig igennem krisen uden betydelig påvirkning af de manglende mikrochips.

Han udtaler, at det tager fem dage at bygge en lastbil, men at det tager mere end 70 dage at bygge de mikrochips, der skal bruges i lastbilerne.

"Det er blevet en perfekt storm med træg mobilitet som følge af produktions- og investeringstiden samt det faktum, at det er så store finansielle investeringer," siger indkøbschefen.

Store teknologikoncerner trives trods global chipmangel

Global mangel på computerchips er nået et kritisk niveau 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også