Dansk spiludvikler nærmer sig udgivelse af digital milliard-verden

For to år siden fik danske Bright Star Studios tilsagn for et samlet milliardbeløb fra computerspillere, der ønskede at købe jordlodder i spillet Ember Sword, som ikke er færdigt endnu.
”Vi har finpudset de forskellige faser og planen for, hvornår vi ønsker, at de forskellige ting skal ske. Men det er ikke noget, vi melder noget ud om offentligt endnu,” siger Mark Laursen, adm. direktør i den danske spiludvikler Bright Star Studios, som er på vej med spillet Ember Sword | Foto: Bright Star Studios / PR
”Vi har finpudset de forskellige faser og planen for, hvornår vi ønsker, at de forskellige ting skal ske. Men det er ikke noget, vi melder noget ud om offentligt endnu,” siger Mark Laursen, adm. direktør i den danske spiludvikler Bright Star Studios, som er på vej med spillet Ember Sword | Foto: Bright Star Studios / PR

Ventetiden er snart ved at være ovre for de computerspillere, som ser frem til udgivelsen af det danskudviklede spil Ember Sword. 

For over to år siden satte selskabet bag, Bright Star Studios, de første virtuelle jordlodder i spillet til salg, og efter flere tests kan stifter og adm. direktør Mark Laursen snart give de første spillere fuld adgang til en del af det.

”Vi forventer at lancere med en early access-udgave næste år, og så vil vi løbende føje mere indhold til, indtil vi har fyldt spillets verden op,” fortæller han til ITWatch.

For nuværende kan Mark Laursen ikke offentligt sætte en dato på, hvornår det præcis vil ske, men ifølge ham er Bright Star så langt i udviklingen af både spillet og motoren, det kører på, at selskabet er ved at have en intern tidsplan på plads.

”Vi har finpudset de forskellige faser og planen for, hvornår vi ønsker, at de forskellige ting skal ske. Men det er ikke noget, vi melder noget ud om offentligt endnu,” siger han:

”Men det er en spændende tid for os, og jeg glæder mig utroligt meget til, at folk kan få fingrene i det endelige spil.” 

Flere venturefonde i ryggen

Bright Star tiltrak sig stor opmærksomhed i sommeren 2021, hvor det i første omgang forlød, at selskabet havde solgt jordlodder i Ember Sword for 365 mio. kr. 

I oktober samme år blev det hævet til 1,2 mia. kr., som ifølge mediet Zetland var hentet hos flere end 35.000 personer over hele verden. Det var dog ikke tale om reelle salg, men om tilsagn, og at disse personer havde skrevet sig op til at investere i Ember Swords verden på et senere tidspunkt.

Dengang var spillet sat til at udkomme i løbet af 2022, hvilket som bekendt ikke er sket. Og Bright Star har derfor ikke set skyggen af milliardbeløbet endnu, bekræfter Mark Laursen.

I stedet er udviklingen af Ember Sword bl.a. finansieret af flere internationale venturefonde, som ad flere omgange har skudt penge i Bright Star. Ifølge mediet Venturebeat har selskabet hidtil rejst omkring 50 mio. kr.

Desuden har Bright Star taget hul på det egentlige salg af jordlodder i spillet. Indtægten herfra er også gået til at finansiere udviklingen.

”Det er vigtigt, at vi gennemfører salget langsomt, så folk ikke kommer til at sidde med deres lodder i lang tid uden at kunne gøre noget med dem. Men vi håber, at alle jordlodderne er klar, når vi træder ind i early access-fasen,” siger Mark Laursen.

Han ønsker ikke at oplyse, hvor meget Bright Star hidtil har solgt jordlodder for, men han fortæller, at de runder, der allerede er gennemført, har været ”virkelig, virkelig gode”.

Den endelige version af Ember Sword kommer til at bestå af fire såkaldte nationer, og der er endnu kun solgt jordlodder i en af dem. Værdien af spillets samlede antal lodder vurderer Mark Laursen til at være på ”flere hundrede millioner dollars”. 

Han lader desuden forstå, at Bright Star forventer at gennemføre mindst én finansieringsrunde mere, hvor målet er at hente flere penge hos professionelle investorer. Heller ikke her ønsker han at sætte tal på, hvor meget selskabet skal rejse.

”Det handler også om mere end pengene for os. Det handler om at finde de rigtige partnere, der kan skubbe os i den rigtige retning og hjælpe os videre til det næste stadie i vores udvikling,” siger han:

”Det gælder uanset, om vi er profitable eller ej, at der er en virkelig stor værdi i at have de rigtige partnere.”

En ”rekalibreret” strategi

Profitable er Bright Star ikke endnu. Spiludvikleren blev stiftet i 2018 og har endnu til gode at udgive sit første spil. 

I seneste regnskabsår endte Bright Stars ebitda, der er et udtryk for selskabets driftsrentabilitet, på minus 27,78 mio. kr. I 2021 var samme post på minus 6,98 mio. kr. og på minus 0,15 mio. kr. i 2020. 

Tendensen forventes at vende, når Ember Sword er udgivet, fremgår det af Bright Stars regnskab. Desuden har selskabet ”rekalibreret” sin strategi, som Mark Laursen tidligere i år formulerede det i et opslag på Linkedin

”Vores vision om, at alle skal have mulighed for at opleve computerspil, har ikke ændret sig,” siger han:

”Men vi har mange medarbejdere, som arbejder i udviklingscyklusser, og vi skal være så effektive, som muligt. Det er normalt i spilindustrien at tilpasse sig de forskellige faser, som man går igennem dem, og det var mere eller mindre det, det handlede om. Mere specifikt kan jeg ikke gå ind i det.”

Promoveringsbillede med eksempel på et byggeri i Bright Star Studios kommende spil, Ember Sword | Foto: Bright Star Studios / PR
Promoveringsbillede med eksempel på et byggeri i Bright Star Studios kommende spil, Ember Sword | Foto: Bright Star Studios / PR

Det kan han til gengæld om en ny forretningsmulighed, der har vist sig for Bright Star i kølvandet på et afbrudt samarbejde med en tidligere forretningspartner. Udgangspunktet for samarbejdet var udviklingen af en ”slankere version” af partnerselskabets spilmotor. 

Men den unavngivne partner afbrød samarbejdet med Bright Star i efteråret 2022, har Mark Laursen tidligere fortalt til mediet Blockchain Gamer.

Ser stort potentiale i egen spilmotor

Bright Star valgte derfor at starte forfra og udvikle spilmotoren til Ember Sword selv. En beslutning, som var med til at forlænge udvikling af spillet, men Mark Laursen er i dag glad for, at Bright Star tog den.

”Spil fylder rigtig meget i dag. De er tunge at downloade, og det er ikke alle, der har adgang til hurtige forbindelser eller det nyeste udstyr. Det er en af de største barrierer inden for spilindustrien,” siger han:

”Ember Sword vil blive tilgængelig for folk med selv en 3G-forbindelse, og de vil kunne spille det inden for fem-ti sekunder på grund af vores spilmotor.” 

Ifølge Mark Laursen vil Bright Star kommercialisere sin spilmotor og arbejder derfor på en udviklingspakke, som han håber, kan blive sendt på markedet allerede i løbet af næste år.

”Vi føler virkelig, vi har knækket koden her. Vi er virkelig gode til at komprimere ting, og ingen er kommet tæt på det samme som os,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også