Coronakrisen er med til at booste salget hos dansk spiludvikler

Skaberne af Hitman-serien har øget sin omsætning markant i nyt regnskab. Resultatet på bundlinjen følger dog ikke med opad, da selskabet har haft høje produktionsomkostninger.
Foto: Anders Birch/pxab31844.jpg
Foto: Anders Birch/pxab31844.jpg

Den danske spiludvikler IO Interactive, der blandt andet står bag Hitman-serien, vækster omsætningen i nyt regnskab, der dækker 2019/20 og løber fra 1. april 2019 til 31. marts 2020.

Omsætningen vokser således fra 154,1 mio. kr. i 2018/19 til 212,8 mio. kr. i det seneste regnskabsår.

Selskabet peger selv på, at coronakrisen, der så småt var begyndt i slutningen af regnskabsåret, har været medvirkende til at øge salget, der overgår budgetterne.

"En betydelig faktor for over indeks på salg kan tildeles vores dygtighed med hensyn til salgsstrategi, dog må vi også erkende en anden signifikant faktor, covid-19. Pandemien har generelt øget salget af spil på markedet," skriver ledelsen i regnskabet.

"Vi har desuden udvidet topledelsen med en Chief Commercial Officer for yderligere styrkelse af vores salgsstrategier i fremtiden."

Ser man længere ned i regnskabet, lander resultatet af den primære drift på 17,8 mio. kr. i 2019/20 mod 20,7 mio. kr. året før.

Den endelige bundlinje efter skat ender med et overskud på 11,6 mio. kr. i det nye regnskab mod 16,4 mio. kr. i 2018/19.

"Nedgang i resultat skyldes høje produktionsomkostninger. Ledelsen anser årets resultat for tilfredsstillende."

Et "stærkt" år

Ifølge selskabet har 2019/20 været et "stærkt" år, hvor man er lykkedes med to strategiske mål.

"Det første er at komme i position til at kunne selvfinansiere udviklingen samt stå for udgivelsen og distributionen af den næste store Hitman-titel, der står til udgivelse i januar 2021," lyder det i regnskabet.

"Det sætter os i en fantastisk styrket position, ikke kun rent kommercielt, men også direkte for at øge antallet og forholdet til vores fans og community."

Det andet mål, IO Interactive er kommet i hus med, er at starte en ekstra produktion sideløbende med Hitman.

"Det har betydet, at vi har øget vores medarbejderstab, hjulpet godt på vej af vores andet udviklerstudio i Malmø, som vi officielt åbnede sidste år. Det hele er muliggjort af vores stabile indtægter fra eksisterende produkter og samarbejdet med diverse platforme."

Spiludvikleren er gået fra at have godt 120 ansatte i 2018/19 til i gennemsnit at have 143 medarbejdere i det seneste regnskabsår.

Selskabet forventer at nå en omsætning i det kommende regnskabsår på mellem 100 og 150 mio. kr., mens resultatet ventes at være på niveau med 2019/20-resultatet.

Dansk spiludvikler skal lave James Bond-spil

IO Interactive på vej med nyt spil 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også