Debat: Spilbranchen har brug for bedre vilkår
![Mikkel Lodahl er leder af Institut for Dansk Spiludvikling ved Erhvervsakademi Danias afdeling i Grenaa. | Foto: PR/Erhvervsakademi Dania](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11012374.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Milo.jpg)
I 2018 omsatte computerspil for knap 920 mia. kr. på verdensplan. Herhjemme udgjorde omsætningen i spilbranchen 1 mia. kr., mens den til sammenligningen tegnede sig for 13 mia. kr. i Sverige og 20 mia. kr. i Finland.
Der ligger med andre ord et stort potentiale for dansk økonomi i spilbranchen, men det bliver ikke udnytte. Det skyldes, at rammerne ikke er gode nok for branchen herhjemme, fastslår chef for Dania Games, Jonatan Yde, og specialist i spiludvikling, Mikkel Lodahl, i et debatindlæg på Erhvervsakademiet Danias hjemmeside.
"Udfordringen består i, at der ikke er nogen politisk bevågenhed eller interesse for industrien. Folketinget nøjes med et par linjer i filmaftalen omkring digitale spil og en forsvindende lille del af aftalen uddeles årligt som kulturstøtte til spilproduktioner. Hvis Danmarks vil nå at få del i den eksplosive vækst, som spilindustrien uden for landets grænse opnår, så er kulturstøtte ikke vejen. Vi skal til at anerkende og understøtte spilindustrien som en industri, der kræver investeringer og politisk opmærksomhed," lyder det i debatindlægget.
Ifølge Jonathan Yde og Mikkel Lodahl er Norddjurs Kommune landets eneste med en udtalt politisk vilje til at understøtte spilindustrien. Det betyder, at spilindustrien er indskrevet i kommunens erhvervspolitik.
Dania Games, der er Danmarks eneste videregående uddannelser med fokus på spiludvikling, er beliggende i Grenaa, som er en del af Norddjurs Kommune.
Kendt dansk spiludvikler slår dørene op til nyt kontor i Sverige
Nordisk Film fortsætter gamingopkøb: Lægger endnu et millionbeløb i spilselskab
Ny uddannelse for softwareudviklere skal levere udviklere til spilbranchen