Danske spiludviklere skaber nyt Hitman-spil

De danske spiludviklere i Io-Interactive lancerer Hitman 2, der er det syvende spil i serien.
"Det har været rigtig svært, efter at vi købte os fri," siger direktør Hakan Abrak fra IO Interactive. | Foto: PR / IO Interactive
"Det har været rigtig svært, efter at vi købte os fri," siger direktør Hakan Abrak fra IO Interactive. | Foto: PR / IO Interactive
Af Ritzau

18 år efter det første Hitman-spil er de danske producere bag, IO Interactive, klar med endnu et spil i serien. 

Hitman 2 har torsdag verdenspremiere på syv kontinenter. 

Direktør for IO Interactive Hakan Abrak glæder sig til at vise spillet frem for flere millioner Hitman-fans. 

"Det startede i en kælder for 20 år siden. Vi har skabt et spil, som har international appeal. Fantasien om den her agent har ramt folk, og det er blevet til en global succes."

"Med lidt snilde, god kompetence og held er vi nået hertil," siger han.

Har været svært

Det danske selskab købte sig fri af sin japanske ejer, Square Enix, i 2017, efter flere store fyringsrunder og bristende tillid fra ejerne. 

Hakan Abrak er stolt over, at selskabet er kommet så langt efter de tumultariske tider.

"Det har været rigtig svært, efter at vi købte os fri. Det kunne have gået en helt anden vej. Vores fremtid var meget usikker, men vi troede på vores team og vores produkt," siger Hakan Abrak.

I det seneste Hitman-spil fra 2016 ændrede de danske producere forskellige ting, så man bedre kunne holde på spillerne bag skærmen.

Over 100 i København

"Der var en masse skeptikere i starten. Det resulterede i et lavere salg end forventet, og det var ejerne ikke tilfredse med. Det gjorde de japanske ejere en smule nervøse."

"Så på et tidspunkt begyndte vi at tænke på, om vi kunne købe os fri og løbe med vores vision og vores idéer," siger Hakan Abrak.

Det danske team skabte selv Hitman-universet, som senere blev tilpasset til en bog og en spillefilm med danske Ulrich Thomsen i skurkerollen. 

Det første Hitman-spil blev udgivet i 2000. Hakan Abrak beskriver, hvordan teamet nu er vokset og har samlet cirka 17 millioner spillere verden over. 

"Vi sidder knap 130 mennesker her i København, og så har vi folk i andre lande, der sidder og arbejder med det. Blandt andet i England og Østrig," siger han. 

/ritzau/

Dansk spilindustri taber sværdkamp til naboerne

IO Interactive i partnerskab med universiteter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også