ITWatch

Parkens e-sportshold får danskledet gigant som sponsor

Det danske CS:GO-hold North, der er ejet af Parken og Nordisk Film, får tysk tøjgigant som sponsor.

Foto: Rasmus Pedersen Flindt.

E-sportsholdet North, der konkurrerer i spillet Counterstrike Global Offensive, har fået en ny og kendt trøjesponsor. North er ejet af Parken Sport & Entertainment og Nordisk Film i fællesskab.

Det er den tyske tøjkæmpe Adidas, med danske Kasper Rørsted som administrerende direktør, der fremover spytter penge i kassen og lægger logo til Norths trøjer.

"FC København har en stor kontrakt med Adidas i mange år, så det var oplagt, at vi kontaktede Adidas, da vi startede sidste år."

"Adidas var interesserede og ville gerne være med. Så vi har haft et pilotprojekt i 2017. Og nu har vi så tegnet en fast kontrakt," siger administrerende direktør for North, Christian Sørensen, om aftalen.

Sponsoratet kaster et "pænt" beløb i Norths kasse. Men med et underskud på over 10 millioner kroner sidste år er det ikke noget, der kommercielt gør en afgørende forskel for North.

"Det er et fint sponsorat, men det er ikke det, der ændrer butikken."

"Men det betyder, at vi bliver en del af Adidas' globale marketingpulje. Vi bliver en del af familien, og det har en enorm værdi for os."

"Vi havde muligheder for at lande andre aftaler, men med Adidas får vi en kæmpe værdi i at være knyttet til et stort og anerkendt brand. Det er en blåstempling af os," sige Christian Sørensen.

North er et af flere danske Counter Strike Global Offensive-hold, CS:GO-hold, der er del af den absolutte top inden for sporten.

Det bedst kendte er Astralis, der var i fokus for flere dokumentarprogrammer på DR i 2017 og netop har tilbageerobret pladsen som verdens nummer et.

Den markante vækst i både interesse og præmiepuljer inden for e-sport har sendt en stribe aktører på banen.

I Danmark har en lang række fodboldklubber startet e-sportshold, og sporten har fået større politisk og kommerciel opmærksomhed.

Blandt andet har der været afholdt store, internationale turneringer i Royal Arena i København, der har plads til mere end 10.000 tilskuere.

"Hele området er stadig i voldsom vækst. Og det er det på græsrodsniveau og på elitesiden."

"Det betyder noget for dem, der spiller, dem, der lever af at spille, og dem, der producerer og sælger events," sagde fagchef for digitalisering hos Dansk Erhverv Janus Sandsgaard tidligere i år til Ritzau.

40 danske spiludviklere i internationalt salgsfremstød

Danske virksomheder jagter millioner i e-sport

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger