Mobilepay gav ekstraarbejde til Danske Banks it-afdeling

Nedbruddet hos Mobilepay er endelig løst, og Danske Bank er nu i gang med at afdække, hvad der forårsagede det. Man afviser dog, at der skulle være tale om et hackerangreb.
Foto: /RITZAU/Jakob Jørgensen/
Foto: /RITZAU/Jakob Jørgensen/
AF Ritzau Finans

Kunder i Danske Bank og brugere af Mobilepay kan igen logge ind på bankens apps og systemer.

Et nedbrud, der opstod onsdag eftermiddag, blev næsten løst torsdag morgen.

Men Mobilepay fortsatte med at drille, og først ved 13-tiden lød meldingen fra Mobilepays pressechef Peter Kjærgaard, at systemet var oppe i fulde omdrejninger.

"Selv om vi er et selvstændigt selskab, så er vi en del af Danske Banks it-systemer."

"Så når de går ned, gør vi det ofte også. Bagefter blev vi ramt af nogle afledte affekter, som påvirkede kortbetalinger, men de skulle være løst nu," siger Peter Kjærgaard.

Hvad angår årsagen til nedbruddet, fortæller Danske Banks pressechef Kenni Leth, at man har en meget klar formodning af, hvad der forårsagede de tekniske problemer.

"Et strømsvigt har fået en række af de kundevendte systemer til at sætte ud."

"Men vi er i gang med en dybere analyse af problemet for at lære af det og undgå, at det kan ske igen," siger Kenni Leth.

Han afviser "fuldstændigt", at problemerne skyldes hacking.

Danske Bank er ramt af it-problemer 

Danske Bank-topchef: Mobilepay skal gentænkes i Norge 

Mobilepay lancerer alternativ til betalingsterminaler 

Danske Bank-selskab stopper med offentliggørelse af Mobilepay-beskeder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også