Simcorp-topchef: Der skal leveres i fjerde kvartal

Efter offentliggørelse af Simcorps kvartalsregnskab melder direktør Christian Kromann, at der skal leveres i fjerde kvartal, hvor der typisk er mere travlt.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Af MarketWire

Simcorp er kommet godt igennem de første ni måneder af 2021, men finanssoftwareselskabet kigger ind i et fjerde kvartal, der skal leveres på.

Det udtaler Simcorps administrerende direktør, Christian Kromann, til MarketWire efter regnskabsaflæggelsen fredag morgen.

Finanssoftwarekoncernen har leveret en lavere end ventet vækst i salget og driftsindtjeningen i tredje kvartal, og selskabet har noget uvant heller ikke fået nogen nye kunder på krogen.

Derfor skal der leveres i årets sidste kvartal, og det mener, topchefen også er muligt.

"Når jeg føler efter i maven, så er det risky, som det altid er. Men det er, hverken mere eller mindre end det plejer at være," siger topchefen om udsigterne for at nå i mål med prognoserne.

Simcorp venter at nå i mål med prognoserne, fordi fjerde kvartal normalt er det mest travle kvartal for finanssoftwareselskabet.

"Nu har jeg været i den her branche i rigtig mange år, og jeg har forsøgt at uddanne markedet til, at man godt kan tage beslutninger hele året. Men det er som om, der ligger en vis dynamik i, at det helst skal ske mellem jul og nytår," udtaler Christian Kromann.

Vigtigt med store kundeaftaler

Det vigtigste i tredje kvartal var ifølge topchefen, at selskabet har lavet to store aftaler med eksisterende kunder.

"De to kunder, som ligesom køber ind på hele vores strategi, har været kunder i Simcorp i rigtig mange år," siger Christian Kromann.

Simcorp arbejder på at flyttet kunderne over på abonnementsbaserede kontrakter, og topchefen pointerer, at de to kunder er fuldt engagerede i transformationen fra software til service.

"Det betyder, at vi får et helt andet kundeforhold. Både hvad angår afhængigheden, men også finansielt," udtaler koncernchefen, der er meget tilfreds med, at kunderne støtter op om strategien.

Der er endnu ikke sat navn på kunderne til de to nye aftaler, men Christian Kromann venter, at de vil blive offentliggjort inden længe. Han fremhæver dog, at at den ene kunde kommer fra regionen Europa, Mellemøsten og Afrika og den anden fra Asien-Pacific.

Udgifter fortsat hjulpet af lav rejseaktivitet

Simcorps omkostninger er steget 6,6 pct. i tredje kvartal, og finanssoftwareselskabets topchef fremhæver, at der fortsat er godt styr på udgifterne, samt at de stadig er hjulpet af det lave niveau af udgifter til rejseaktivitet.

Finanssoftwarekoncernens chef har også set onsdagens høje inflationsaflæsning i USA på mere end 6 pct., og han pointerer, at det også kan mærkes på lønningerne på globalt plan.

"Der er stor efterspørgsel efter den type medarbejdere, vi har. Så vi gør os umage med at sørge for, at dem vi har, de også bliver hos os," siger Christian Kromann, der gør det attraktivt at arbejde for Simcorp.

Abonnementsforretningen trækker læsset hos Simcorp

Simcorps omsætning og indtjening skuffer

Ordreindgang hos Simcorp understøttes af normalisering  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også