ITWatch

Google anklages for systematisk snyd med annoncesalg

Retsdokumenter fra USA viser, at den amerikanske søgemaskine i årevis skulle have snydt udgivere med annoncefinansierede hjemmesider og apps for op til 40 pct. af indtjeningen .

Foto: CLAY MCLACHLAN/REUTERS / X00182

I perioden 2010 til 2019 skulle Google ved hjælp af hemmelige programmer, have fiflet med annoncesalget for udvalgte udgivere, der finansierer hjemmesider og apps gennem annoncekroner, for op til 40 pct. af deres indtjening. Det skriver Politiken på baggrund af en artikel i Wall Street Journal.

Avisen har set dokumenter fremlagt i en amerikansk retssal, efter sagen er blevet anlagt af justitsministrene i over 12 amerikanske delstater, der omfatter mails sendt mellem Googles ansatte, hvor det fremgår, at mens salget for nogle virksomheder blev bremset, blev annoncepriserne sat op for købere.

Differencen mellem den lavere pris, som udgiverne troede, deres annoncer blev solgt for, og den højere pris, annoncekøberne betalte, skulle ifølge Wall Street Journal være strøget direkte i Googles lommer.

Ifølge Google bør sagen afvises, fordi den er baseret på ”unøjagtigheder”, og techselskabet har i en kommentar til Wall Street Journal udtalt:

”Vores reklameteknologi hjælper udgiverne og hjemmesider og apps med at finansiere deres indhold og hjælper små virksomheder til at nå deres kunder verden over. Der er benhård konkurrence i det marked”.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Google afviser østrigsk Datatilsyn i Analytics-ballade

Europa-Parlamentet går efter techgiganter med ny reklamelov

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs