Khora vil føre virksomheder ind i den kunstige virkelighed
![Simon Lajboschitz, medstifter af Khora | Foto: /ritzau/PETER HOVE OLESEN](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9727838.ece/ALTERNATES/schema-16_9/IW%2520Khora%2520Simon%2520Lajboschitz.jpg)
Virtuel reality-virksomheden Khora har travlt med at introducere virtuel reality til forskellige sektorer i det danske erhvervsliv, hvor især sundhedssektoren har vist sig som et område med stort potentiale for den fiktive virkelighed. Teknologien er dog stadig relativ ny i en dansk kontekst, men internationalt er der store muligheder.
Det skriver Berlingske Business.
Simon Lajboschitz, som er en del af familien bag det nu EQt-opkøbte Flying Tiger, stiftede sammen med spiludvikleren Peter Fischer virksomehden Khora tilbage i 2015, og kunne allerede efter det første regnskabsår fremvise et lille plus. Virksomheden har blandt andet i samarbejde med Visit Copenhagen og Dong lavet virtuelle rundvisninger i henholdsvis København og i en vindmølle, men laver lige for tiden en del projekter med det offentlige på sundhedsområdet.
"Vi har en tro på, at den her teknologi kan bruges til rigtig mange ting – rigtig mange gode ting. Det er det, der driver os. Man kan hurtigt blive tech-liderlig, for teknologien er så fed i sig selv. Men for os handler det om at bruge det på en måde, der skaber værdi for vores kunder," siger Simon Lajboschitz.
Virksomheden fokuserer på hele industirer og sektorer frem for enkeltdele af et givent marked, og afholder derfor workshops med alt fra banker, til uddannelsesinstitutioner og hospitaler samt industrivirksomheder. Det globale Virtuel reality-marked blev i en analyse fra Digi-Capital vurderet til at nå en værdi af 108 mia. dollar i 2021 (700 mia. kr.)
Relaterede artikler
Sommerserie: It-branchens udvikling - Preben Mejer
For abonnenter