Netflix sendt til tælling: Ny abonnementstype har ikke slået igennem

Streamingtjenesten har skredet ind over for deling af abonnementer, hvilket gav pote på antallet af nye brugere. Men det er ikke slået igennem på omsætningssiden, og Netflix-aktien falder.
Netflix fik 5,89 mio. nye abonnenter i andet kvartal. | Foto: Chris Delmas
Netflix fik 5,89 mio. nye abonnenter i andet kvartal. | Foto: Chris Delmas
Af Marketwire

Netflix formåede ikke at indfri markedets forventninger til omsætningen i andet kvartal trods en langt stærkere tilstrømning af nye abonnenter end ventet.

Det mærkes i den grad i formarkedet, hvor Netflix aktien daler 6,6 pct.

Streamingtjenesten har i andet kvartal skredet ind over for deling af abonnementer, hvilket gav pote på antallet af nye brugere.

Til gengæld slog det ikke tilsvarende igennem på omsætningssiden, da Netflix’ nyeste abonnementstype, der indeholder reklamer mod en lavere månedspris, ikke har vundet tilstrækkeligt indpas hos brugerne.

”Vi forventer, at omsætningsvæksten vil accelerere i anden halvdel af 2023, da vi begynder at se den fulde gavn af betalt deling plus fortsat vækst i vores annoncestøttede abonnementsplan,” oplyser Netflix i sit regnskab.

Med betalt deling giver Netflix sine brugere mulighed for at betale ekstra for at dele deres konti med øvrige husstande.

Antallet af Netflix-abonnenter steg i andet kvartal med 5,89 mio. til 238,4 mio. brugere i alt. Forventningen i markedet var ifølge Bloomberg News en tilstrømning på 2,07 mio. brugere.

Væksten i abonnenter var dog kun i meget begrænset omfang afspejlet i omsætningen, der i perioden voksede 2,7 pct. til 8,19 mia. dollar. Her var sammenligning ventet 8,3 mia. dollar.

Heller ikke omsætningsprognosen for tredje kvartal på 8,5 mia. dollar levede op til konsensus, der lød på 8,67 mia. dollar.

Driftsmarginen endte i andet kvartal på 22,3 pct. mod ventet 19,1 pct., og i tredje kvartal venter Netflix en overskudsgrad på 22 pct. mod estimerede 21 pct.

Forventningerne til omsætningen møder skuffelse hos børshuset Piper Sandler, der dog hæfter sig ved fremskridt i kampen mod abonnementsdeling samt tilslutningen omkring abonnementer med reklamer.

Hos Wells Fargo vurderes det ifølge Bloomberg News, at investorerne har overvurderet effekten af betalt deling. Indsatsen vurderes imidlertid en succes hos Morgan Stanley, der dog efterlyser flere brugere med reklameabonnementet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også