Tre danske medier udtaget til Facebooks lokaljournalistiske støtteprogram

Facebook har sat navne på de medier, som får mulighed for at deltage i et digitalt omstillingsprogram med workshops og træningsmoduler samt modtage et tilskud på omkring 313.000 kr.
Facebooks "Accelerator"-program er blevet udrullet i en række lande allerede. | Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix
Facebooks "Accelerator"-program er blevet udrullet i en række lande allerede. | Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix

Det Nordjyske Mediehus er blandt 16 udvalgte deltagere i den nordiske etape af Facebooks Accelerator-program, hvori lokale og regionale medier får råd og ressourcer til at blive mere modstandsdygtige på et nyhedsmarked, der i stigende grad er præget af internettets hastige udvikling. Det skriver Facebook i en pressemeddelelse.

Den hjælpende hånd til at stå stærkere digitalt er kærkommen ifølge chefredaktør på Det Nordjyske Mediehus Karen Keinicke.

"Vi har en forpligtelse til at kunne imødekomme vores læseres behov i den nye medievirkelighed, så vi kan sikre en bæredygtig fremtid for lokale nyheder i Nordjylland. Vi forventer, at programmet vil hjælpe os med at kunne netop det. Vi ser især frem til at dele erfaringer med kolleger fra branchen og lære fra nogle af de bedste eksperter på området,” siger Karen Keinicke i meddelelsen.

Første del af programmet løber af stablen i april til juni, hvor deltagerne skal på skolebænken i workshops og kurser ledt an af journalister og ledere med erfaring fra internationale, digitalt forankrede medier. Derefter har deltagermedierne seks måneder til at udrulle en projektidé, som Facebook vil finansiere med et tilskud på op til 50.000 dollar, svarende til cirka 313.000 kr.

Facebook annoncerede søsætningen af programmet i Norden i februar. Siden har en "stærk pulje" ansøgt om deltagelse, fremgår det af pressemeddelelsen.

Udvælgelsen af deltagere har Facebook foretaget i samarbejde med organisationen International Center for Journalists, der alene står for tildelingen af tilskud til deltagernes projekter, står der i pressemeddelelsen.

Bekæmpelse af nyhedsørkener

Det officielle mål er ifølge Facebook at bekæmpe lokale nyhedsørkener ved at hjælpe journalistiske medier med digital omstilling. Man kunne også beskrive det som en charmeoffensiv mod mindre lokale og regionale medier i lande, hvor større mediehuse, der er presset på annonceindtægter, i vid udstrækning har kritiseret store udenlandske techplatforme for at udnytte journalistisk indhold og samtidig opsluge en stadigt større del af annoncemarkedet.

Diskussionen af store techkoncernes potentielle betaling for medieindhold har været i særligt højt gear herhjemme i foråret. Det skyldes især, at regeringen efter lang tids varsling og forarbejde i slutningen af marts kunne præsentere et lovforslag, der skal massere to EU-direktiver om digital ophavsret ind i dansk lov.

Formand for brancheorganisationen Danske Medier og adm. direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener, kaldte timingen for udrulningen af Accelerator-programmet "lidt mærkelig", da Facebook annoncerede det kort tid inden deadlinen for regeringens lovforslag, og kort tid efter støvet havde lagt sig i techkoncernens strid om betaling for medieindhold med den australske stat.

Udover de tre danske medier og mediehuse er fire norske, fem er svenske, to finske og en regionalavis fra Island blevet udvalgt af Facebook og International Center for Journalists.

Facebook har tidligere stablet Accelerator-programmer på benene i bl.a. Australien, Brasilien og Tyskland.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Mediehus: Lovforslag om betaling fra tech-giganter ødelægger ikke det "frie internet"

Facebook giver brugere og sider mulighed for at slukke for kommentarer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også