Fire ud af 10 virksomheder oplever strid om it-projekter

Store it-projekter i private virksomheder og i det offentlige ender i stigende grad i uenigheder. Det viser en ny undersøgelse fra Danske it-advokater. Kunderne er mere kritiske, men DI Digital har svært ved at se det store problem.
Partner i Gorrissen Federspiel Tue Goldschmieding | Foto: PR/Gorissen Federspiel
Partner i Gorrissen Federspiel Tue Goldschmieding | Foto: PR/Gorissen Federspiel

Nærved fire ud af ti virksomheder med it-projekter på en mio. kr. og opefter oplever stridigheder med leverandøren.

Det viser en ny undersøgelse fra Danske it-advokater, der har spurgt en lang række virksomheder inden for dansk erhvervsliv bredt, og her lyder det, at mange oplever stigende problemer, når de skal have indført ny it.

Der indgår 151 virksomheder i undersøgelsen, hvoraf 27 pct. har en omsætning over en mia. kr.

25 pct. af de adspurgte har et it-budget årligt på en til to mio. kr. Herfra fordeler de sig jævnt op, hvor sammenlagt 18 pct. af de adspurgte virksomheder har it-budgetter på over 500 mio. kr.

Mere kritiske

Danske virksomheder er blevet langt mere kritiske i dag i forhold til tidligere, lyder det fra bestyrelsesmedlem i Danske it-advokater og partner hos advokatfirmaet Gorrissen Federspiel, Tue Goldschmieding:

"Kunderne er mere modne og mere klar til at gå ind i en tvist, hvis de ikke syntes, de har fået det de ventede," siger han om resultatet af undersøgelsen.

Han ser det signal tydeligt i, at mange sager ender i en åben strid i offentligheden, noget man tidligere aldrig gjorde. Undersøgelsen viser, at hovedpunktet i striden er, om der er leveret det, man har betalt for.

"Man er mere klar på, hvad det vil sige at køre et it-projekt. Der er en stigning i antallet af tvister og grundpræmissen, hvorfor de opstår, er, at man er uenige om, hvad der skal leveres og til hvilken pris," siger han.

De 40 pct. af selskaberne, der oplever stridigheder, er en betydelig stigning i forhold til de foregående år og en "naturlig konsekvens af den omfattende digitalisering og de mange it-projekter, der igangsættes i danske virksomheder", lyder det i undersøgelsen.

Er it-selskaberne rustet til fremtiden med så kritiske kunder?

"Jeg tror, der er nogle, som har noget hjemmearbejde. Særligt inden for det at styre kontrakten, så man både har en tilfreds kunde og holder en businesscase."

"Det er stadig svært for mange leverandører at balancere dette. Det er svært at matche kundernes forventninger. Man skal sikre, at der ikke opstår en stor forskel mellem det leverede og det forventede."

Begrænset tilfredshed

I undersøgelsen siger mange af de adspurgte, at de har et meget moderat forhold til den ydelse, de har fået leveret. Således svarer 58 pct. af selskaberne, at de har opnået et "meget utilfredsstillende", et "utilfredsstillende" eller et "hverken tilfredsstillende eller utilfredsstillende" resultat.

Man kan se, at svarene på, om virksomhederne er tilfredse, er ret moderate. De jubler ikke ligefrem?

"Nej, præcis. Det er rigtigt. Det er et udtryk for, at der er parterne generelt ikke gode nok til at afstemme. Kunden forventer en BMW og får en Punto, for det er den businesscase, leverandøren leverer efter," siger advokaten.

Han peger på, at det er særligt inden for udviklingsprojekter, at dette sker, og at det er særligt slemt i det offentlige. Her ændres kundens behov løbende undervejs, og derfor bliver man uenige. Det ser man med de mange sager, der er i dag.

Hvad skal der til for at løse dette?

"Der skal være bedre kontraktstyring på begge sider. Og under kontraktindgåelsen og udrulningen skal der være større afvejning af, hvad der forventes, og hvad der skal leveres."

"Udbudsreglerne i det offentlige har betydet, at mange projekter er så store, at det går galt. Her er man i dag blevet bedre til at bryde det op i mindre projekter. Det har været et problem i det offentlige, men også det private."

Det går godt i it-konsulenthusene med stor vækst. Har de for travlt, siden der er så mange uenigheder?

"Jeg tror, at der godt kan siges, at der er kul på kedlerne, og gode ressourcer er svære at få. Der er en grænse for, hvad man kan udnytte offshore ressourcer til."

Han afviser derfor ikke, at der er en sammenhæng, men det er ikke noget, der er omfattet af undersøgelsen.

De fleste løses med tilfredshed

Henrik Valentin Jensen, der er chefkonsulent hos DI Digital, siger, at han ikke kan genkende problemerne, da det ikke er noget, de hører om hos interesseorganisationen.

"Langt de fleste leverancer løses jo til tilfredshed," siger han.

"Der er nok en sandhed i, at mange virksomheder er blevet mere opmærksomme på det. For it er mere vigtigt i dag og får derfor mere opmærksomhed fra ledelsen. Det er en kerneproces i virksomheder i dag. Tidligere var det måske bare et administrativt standardsystem, man købte, det er det ikke mere," siger han.

Han mener også, at i takt med den stigende opmærksomhed om de nye it-krav, så er "der er mere at tale om mellem leverandørerne og deres kunder."

"En stor udfordring er de omfattende kravsspecifikationer, der er til projekter. I visse tilfælde, ofte i de offentlige projekter, fylder de mere, end at man får et projekt, der virker. Så jeg mener faktisk ikke, at it-branchen har et problem," siger han.

Dansk Erhverv kritiserer offentlig it-klub for "upassende adfærd" 

Telebranchen klar til at tage politiske skridt efter dom 

It-skandaler skyldes forældet strategi snarere end teknologien  

Magtkamp truede spilfirma på livet - nu vælter pengene ind 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også