ITWatch

GDPR-afgørelse kan koste annoncekroner for danske medier

En afgørelse af det belgiske datatilsyn kan føre til, at målrettet annoncering bliver besværligt eller helt umuligt. Det betyder bl.a., der er en risiko for, medierne taber annonceindtægter, vurderer annoncechef og brancheorgansation.

Det belgiske datatilsyn mener, at brancheorganisationen IAB Europe har brudt GDPR-forordningen som dataansvarlig for den såkaldte TCF-ramme, som er den eneste branchestandard for annoncering online. | Foto: Svancara Petr/AP/Ritzau Scanpix/AP

En afgørelse i det belgiske datatilsyn tidligere på måneden kan sende mørke skyer ind over det digitale annoncesalg. Datatilsynet mener nemlig, at den såkaldte TCF-ramme, som er den eneste branchestandard for beskyttelse af persondata ved online annoncering, bryder med reglerne for håndtering af persondata i EU.

Det er den internationale brancheorganisation IAB Europe, som har udarbejdet rammeværktøjet TCF, og det belgiske datatilsyn mener, at IAB Europe er dataansvarlig for rammeværktøjet.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ITWatch

Mit.dk er et "udstillingsvindue" for Netcompany

Netcompanys visningsklient til Digital Post, Mit.dk, ”fylder meget lidt” i seneste regnskab. Tjenesten skal mere ses som ”et udstillingsvindue for resten af Europa”, lyder det fra Netcompanys direktør, André Rogaczewski.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs