De politiske partier køber ind af borgernes data til valgkamp

Flere politikere og partier køber sig til data om borgernes internetvaner under valgkampen for at finde nye, potentielle vælgere.
Foto: Colourbox/wm
Foto: Colourbox/wm

Borgernes interaktion med hjemmesider eller facebookposts om politiske partier eller økologi kan få stor betydning i den igangværende valgkamp. Flere politikere køber sig nemlig til data om borgernes adfærd på nettet, da det kan hjælpe dem til at finde frem til nye, potentielle vælgere.

Det skriver TV2 Østjylland.

Denne specifikke form for brug af data bliver også kaldt geo-mapping, og bliver brugt af såvel private virksomheder, offentlige myndigheder og politiske partier, når de skal finde nye kunder eller vælgere. En af de politikere, som benytter sig af geo-mapping er Birte M. Andersen, der er folketingskandidat for Venstre.

”Det er spændende, at der udvikles nye metoder i valgkampen, hvor det jo handler om at komme ud og snakke med vælgerne. Men det handler også om at komme ud i de områder, hvor man ved, at der er et potentiale,” siger Birte M. Andersen til TV2 Østjylland.

En af de virksomheder, som står for salg af data til geo-mapping er Geomatic i København, som fortæller, at partierne blandt andet bruger det som et redskab til at prioritere sin dør-til-dør-aktiviteter eller uddeling af pamfletter for at få mest mulig effekt.

Dataselskab ansætter topchef

Medie: Politiske partier har købt data om borgere i en årrække

Geomatic: "Vi synes ikke, at vi har gjort noget forkert" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også