ITWatch

Facebook skuffer på omsætningen efter svær periode

Facebooks omsætning landede under analytikernes forventningerne i tredje kvartal. Investorerne reagerer ved at sende aktien ned.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez

Verdens største sociale medie, Facebook, skuffede i sit tredje kvartal på omsætningen, og selv om bundlinjen var bedre end ventet, så tager investorerne det negativt op.

Facebook fik i tredje kvartal et overskud per aktie på 1,76 dollar, mens omsætningen landede på 13,73 mia. dollar. Analytikerne havde ifølge Bloomberg News regnet med en indtjening per aktie på 1,47 dollar og en omsætning på 13,80 mia. dollar.

Aktien falder op mod 5 pct. i eftermarkedet.

Facebook advarede tidligere i år om, at væksten i tredje og fjerde kvartal ville bremse op, og det bekræftede regnskabet for tredje kvartal tirsdag. For en virksomhed som Facebook er fremgangen på årsbasis på 33 pct., da omsætningen i tredje kvartal 2017 var på 10,33 mia. dollar, ikke nok til at tilfredsstille investorerne.

Det sociale medie oplevede i tredje kvartal en stigning på 10 pct. til 2,27 mia. månedlige aktive bruger, mens der var ventet 2,28 mia. brugere, ifølge Bloomberg News. På daglig basis har Facebook 1,49 mia. aktive brugere. Det var en stigning på 9 pct. på årsbasis.

"Vort netværk og forretning fortsætter med at vokse stærkt, og nu bruger mindst 2 mia. mennesker mindst en af vore services hver dag. Vi bygger de bedste ydelser inden for private beskeder og historier, og der er store muligheder foran os inden for video og handel," udtaler topchef Mark Zuckerberg i regnskabet.

Facebook ejer også beskedtjenesten Whatsapp og det billedbårne sociale medie Instagram. Facebook har nu 33.606 medarbejdere. Det er er 45 pct. mere end for et år siden.

Facebook, Apple og Alibaba står til en tur i luftgyngen

Britisk vagthund stanger maksimal bøde ud til Facebook efter dataskandale

EU-Parlamentet kræver undersøgelse af Facebook efter datalæk 

Mere fra ITWatch

Klumme: 80/20-splittet er på vej ud og det betyder mere budget til innovation

Innovation har fået en helt ny betydning efter corona, og virksomheder er nødt til at prioritere innovation, hvis de vil overleve. En positiv tendens er dog, at den traditionelle 80/20-opdeling af it-budgettet er på vej ud i mange virksomheder og erstattes af en 60/40-opdeling, hvor en større del vil gå til innovation, skriver Lars-Bo Klausen fra Vmware i denne klumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs