Klumme: Generation Z’s krav til arbejdsgiverne: Fleksibilitet, teknologi og ekstraordinær kultur

Morten Brøgger, adm. direktør i MapsPeople, deler i denne klumme sine tanker om Generation Z, og hvilke behov generationen har på arbejdsmarkedet. 
Foto: Mapspeople / Pr
Foto: Mapspeople / Pr
Af Morten Brøgger, adm. direktør i MapsPeople

En ny generation træder ind på arbejdsmarkedet: Generation Z. Dette sker omtrent hvert 15. år, men denne gang er det lidt anderledes. Når en ny generation træder ind på arbejdsmarkedet, bringer de nye færdigheder, værdier og forventninger med sig, men Generation Z, der er født mellem 1997 og 2012, påbegyndte deres karriere midt i en pandemi. 

Det betyder, at de aldrig har oplevet det pre-pandemiske kontor og deres forventninger til, hvad kontoret skal kunne og hvordan det skal se ud, adskiller sig derfor markant fra tidligere generationers forventninger.

I takt med at babyboomer-generationen forlader arbejdsmarkedet og Generation Z træder ind, skal virksomhederne tilpasse sig de nye forventninger, hvis de ønsker at tiltrække den yngste generation på arbejdsmarkedet både nu og i fremtiden.

Generation Z’s forventninger

Ligesom enhver anden generation er Generation Z formet af de begivenheder og hændelser, der har præget deres levetid. For Generation Z er dette COVID-19, nedlukninger og hjemmearbejde. 

Det er derfor ikke overraskende, at 75% af Generation Z foretrækker hybrid- eller hjemmearbejde. Samtidig værdsætter de også kontormiljøet, at være sammen med deres kollegaer, samarbejde samt en stærk virksomhedskultur, der giver mulighed for faglig udvikling. 

Mange af disse værdier deler de med den foregående generation, Millennials, men for Generation Z er det blevet til forventninger. Og i modsætning til Millennials er Generation Z villige til at skifte arbejdsgiver, hvis deres behov ikke bliver opfyldt.

Fleksibilitet

Næsten 75% af Generation Z mener at fleksibilitet er den vigtigste medarbejderfordel en arbejdsgiver kan tilbyde. For dem er fleksibiliteten i at kunne vælge, hvorfra de vil arbejde en strategi for at opnå en bedre balance mellem arbejde og privatliv, hvilket er deres højeste prioritet, når de vælger et job

For Generation Z betyder fleksibilitet frihed til at arbejde hvor som helst, fleksible arbejdstider og muligheden for at tilpasse jobbet til deres daglige liv. Selvom fleksible arbejdstider endnu ikke er fuldt implementeret, har de fleste virksomheder i dag omfavnet hybridarbejde.

For mange virksomheder har hybridarbejde betydet et skifte fra det traditionelle kontorlandskab med faste kontorpladser til fleksible arbejdsstationer, der kan minimere ubenyttet kontorplads og nedbringe unødvendige omkostninger. Skiftet kan dog gøre det svært for kontormedarbejdere at finde et ledigt skrivebord eller se, hvem der er på kontoret.

Generation Z trives i åbne kontormiljøer og værdsætter de muligheder for socialisering og samarbejde, som det medfører. Men de ønsker også et klart overblik over, hvem der er til stede på kontoret, så de nemt kan finde deres kollegaer og booke et skrivebord ved siden af dem.

Virksomheder bør implementere teknologi, der kan visualisere disse data for at imødekomme Generation Z’s forventninger. Samtidig gavner det også virksomhederne, da det øger produktiviteten og samarbejdet, når medarbejdere ikke spilder tid på at lede efter ledige skriveborde, mødelokaler eller kollegaer.

Banebrydende teknologi, der forbedrer oplevelsen på arbejdspladsen

Ikke overraskende forventer Generation Z det bedste af det bedste, når det kommer til teknologi. Ifølge en undersøgelse fra Dell ønsker 80% af Generation Z’ere at arbejde med den mest avancerede teknologi, og 91% siger, at teknologien påvirker deres valg mellem to lignende jobtilbud. 

Generation Z gider ikke at skifte mellem flere applikationer for at finde og booke et ledigt mødelokale, der passer til deres behov. De ønsker en alt-i-en løsning, der giver dem en problemfri oplevelse. Derfor skal virksomheder have en løsning, der kan integreres med alle de tredjepartssystemer, de allerede bruger.

Klimahandling

Størstedelen (90%) af Generation Z’ere gør en indsats for at reducere deres påvirkning på miljøet, men kun 15% af dem mener, at større organisationer tager reelle skridt i kampen mod klimaforandringer. Undersøgelser viser dog, at bekæmpelse af klimaforandringer forbedrer medarbejderloyaliteten.

48% af Generation Z’ere siger, at de lægger pres på deres arbejdsgivere for at tage handling. De ønsker, at deres arbejdsgivere forpligter sig til at blive emissionsfri inden for det kommende årti, hvilket også kan have økonomiske fordele for organisationerne.

Indendørs kort og intelligent bygningsteknologi giver virksomheder mulighed for at overvåge, styre og optimere energiforbruget, hvilket medfører omkostningsbesparelser. Ved at erstatte gammelt udstyr med lavemissionsudstyr kan virksomheder yderligere reducere omkostningerne og deres CO2-aftryk, samtidig med at de imødekommer medarbejdernes forventninger.

Ekstraordinær virksomhedskultur og et godt arbejdsmiljø

Endelig ønsker Generation Z at arbejde for virksomheder med en bemærkelsesværdig virksomhedskultur, der tilbyder mulighed for faglig udvikling og et godt arbejdsmiljø.

Hybridarbejde og delte skriveborde kan hjælpe virksomheder med at frigive ubenyttet kontorplads, som kan anvendes til samarbejdsområder, fokuszoner eller endda rekreative områder til afslapning eller bordfodbold- og bordtenniskampe. 

Med et indendørs kort over bygningen har medarbejderne altid et klart overblik over kontoret herunder lokalerne, skrivebordene og deres anvendelse - selv når dette ændrer sig regelmæssigt. Virksomheder, der formår at imødekomme Generation Z’s krav til fleksibilitet, teknologi og ekstraordinær kultur, vil være bedre rustet til at tiltrække og fastholde denne nye generation af talenter. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også