Hvem kan vi ikke sende hjem? Mød fire it-ansatte der stadig går fysisk på arbejde

Digitale værktøjer har gjort det muligt for de fleste at arbejde hjemme, men enkelte bliver nødt til at møde fysisk ind på deres arbejdsplads – også folk i it- og telebranchen. ITWatch har talt med Bjørn, Preben, Heidi og Daniel, der stadig hopper på cyklen eller i bilen for at tage på arbejde.
Foto: Dubex/PR
Foto: Dubex/PR

Du kender det sikkert. Arbejdsdagen er skudt i gang, og du har iført dig en nystrøget skjorte, men beholdt joggingbukserne på. Dem kan ingen alligevel se på dagens utallige Teams- og Zoom-møder.

Hjemmearbejde er blevet en fast del af hverdagen for de fleste under coronakrisen, og med hjælp fra en række digitale værktøjer og virtuelle møder kan langt de fleste opgaver sagtens klares fra hjemmekontoret.

Men det er ikke alle, der kan beholde joggingbukserne på. Selv i it- og telebranchen, hvor teknologi er grundstenen, kan alle opgaver ikke klares på hjemmekontoret.

En række ansatte møder derfor stadig ind på det rigtige kontor. ITWatch har talt med fire medarbejdere i it- og telebranchen, der alle sidder i kritiske funktioner, og som alle skal varetage deres opgaver fra virksomhedernes fysiske lokationer.

"Det er en balancegang, man finder"

Heidi Barrett Fink er en af dem, der de fleste dage i ugen møder fysisk ind på kontoret. Hun er Servicedesk Manager i Atea og har ansvaret for i alt 27 ansatte, der sidder i tre forskellige teams.

En del af dem kan godt arbejde hjemmefra, men den gruppe, der sidder i it-selskabets såkaldte Center of Excellence, tager hver dag ind på kontoret i Ballerup. Operation centret, der overvåger netværk, servere og cloud-løsninger 24 timer i døgnet, har i sit nuværende setup kun få måneder på bagen, fortæller Heidi Barrett Fink.

"Atea Group har valgt, at Danmark skal være det centrale sted for overvågning og monitorering. Så i stedet for at vi har forskellige overvågninger i alle lande, så er vi i gang med at samle det hele."

Heidi Barrett Fink har siden februar 2020 været Servicedesk Manager i Atea. | Foto: Jens Berthelsen/Atea/PR
Heidi Barrett Fink har siden februar 2020 været Servicedesk Manager i Atea. | Foto: Jens Berthelsen/Atea/PR

Det nye setup stod klar 1. september sidste år, og 25. september skød Atea for alvor gang i den nye overvågning. I første etape samlede man hele Danmark, Litauen og halvdelen af Sverige, og i næste omgang kommer resten af Sverige med. Dernæst følger Norge og Finland.

Corona har forsinket processen en smule, og krisen har også gjort det umuligt for Heidi Barrett Fink at rejse ud til sine kolleger i de andre Atea-lande for at snakke tingene igennem. Men Teams-møder og workshops har gjort det hele muligt alligevel, og det nye setup kører nu, som det skal.

Hvad har været det sværeste i forhold til at lave en helt nyt overvågnings-afdeling under coronakrisen?

"Det sværeste har været, at jeg har skulle ansætte et helt nyt team. Det har været en udfordring at få alle ni medarbejdere til at nå at lære hinanden at kende og få lidt teamspirit. Det er gået godt, og vi er kommet godt igennem, men det har været svært, fordi vi ikke har kunne mødes fysisk alle sammen på samme tid." 

I dag er der kun få andre fysisk til stede på Atea-kontoret udover Heidi Barrett Fink og hendes team. Reelt kunne overvågningen godt foregå fra en anden lokation, men af sikkerhedshensyn er det allermest optimalt, at medarbejderne sidder i Ballerup.

"Det er ret vigtigt, at vi sidder herinde på kontoret, for vi har nogle fortrolige informationer, som helst ikke skal deles. Det skal være bag lås og slå, og vi har nogle retningslinjer, vi skal overholde."

Heidi Barrett Fink har ikke noget imod at møde ind på kontoret, for det er vigtigt for hende at sikre, at alt kører som det skal. Men ligesom mange andre jonglerer hun også med at få sit familieliv med tre børn til at hænge sammen i denne mærkelige coronatid.

"Ligesom resten af Danmarks befolkning har jeg også nogle børn hjemme, som jeg skal være skolelærer for. Jeg deler dem med min ekskone, så vi skiftes, og så har jeg også en god kone derhjemme, som kan hjælpe med undervisningen."

"Jeg er da lidt presset derhjemme i forhold til at få arbejdet til at passe, men det er en balancegang, man finder. Det bliver man nødt til."

Der er dog ingen tvivl om, at Heidi Barrett Fink glæder sig til, at verden igen bliver normal. Hun ser frem til, at hun ikke længere skal sige godmorgen til den gruppe af medarbejdere, som arbejder hjemmefra, på et Teams-møde, men hun i stedet kan se alle i øjnene og bedre fornemme, hvordan folk rent faktisk har det.

"Jeg glæder mig mest af alt til at se alle mine medarbejdere, kunne rose dem og mærke deres glæde. Jeg glæder mig også til at kunne vidensdele mere i teamet, når vi alle kan sidde sammen, og at vi kan sparre med andre afdelinger ved bare at gå op og snakke med dem," siger Heidi Barrett Fink.

"Man kan booke møder på Teams og alt det, men det der med at møde hinanden tekniker til tekniker og kunne sidde sammen og hjælpe hinanden, det bliver godt at kunne gøre igen."

"Der er lidt kedeligere i huset"

Daniel Handler er sikkerhedsanalytiker i Dubex, og han møder hver dag ind på it-sikkerhedsvirksomhedens kontor, der ligger i den gamle TV-by i 2860 Søborg.

Her sidder han i Dubex' Cyber Defence Center, hvor han både sidder med teknisk overvågning og kundekontakt. Centeret er bemandet 24/7 alle årets dage, og selvom opgaven principielt godt kunne løses fra et hjemmekontor, ville det ikke være optimalt, fortæller Daniel Handler.

"Ligesom med stort set alt andet er det på et eller andet plan teknisk muligt at gøre det hjemmefra, men vi sidder med meget sårbar data. Vi kan følge med i alle kundernes sårbarheder, og hvordan man kan komme ind i deres systemer. Det er klart, at det vil ikke være hensigtsmæssigt, at den data kommer ud," siger han og fortsætter:

"Og hvis der skulle noget alvorligt, så er hastighed også en sindssyg vigtig faktor. Derfor duer det ikke, hvis vi først skulle til at ringe hinanden op, fordi vi sad ti forskellige steder rundt omkring på Sjælland. Der skal vi reagere med det samme, og så er det vigtigt at være til stede og kunne lave analysen sammen."

Daniel Handler er sikkerhedsanalytiker i Dubex, hvor han arbejder i selskabets Cyber Defence Center. | Foto: Dubex/PR
Daniel Handler er sikkerhedsanalytiker i Dubex, hvor han arbejder i selskabets Cyber Defence Center. | Foto: Dubex/PR

Det arbejde, Daniel Handler udfører, har ikke ændret sig under coronakrisen, men rammerne er en smule anderledes, påpeger han. Der bliver holdt afstand og sprittet af, og ingen deler hverken mus eller tastatur med hinanden. Og derudover er resten af Dubex-kontoret relativt dødt, da det kun er overvågningsteamet, der møder fast ind i øjeblikket.

"Der er lidt kedeligere i huset, fordi der ikke er så mange mennesker omkring os," siger han.

"Man sidder selvfølgelig på kontoret med et par andre, der sidder i samme afdeling, men den gængse dialog, der normalt er i Dubex, hvor man kan gå hen til de andre afdelinger og sparre og snakke med dem, den er der ikke – velvidende at de ikke er længere væk end et opkald."

Sidste forår, da Danmark lukkede ned første gang, husker Daniel Handler, at det var en mærkelig fornemmelse at være den eneste på cykelstien om morgenen, og at der ikke var noget liv på kontoret. Nu er det blevet hverdag, men han tænker stadig over, at hans situation er anderledes i forhold til mange andre.

"Jeg synes, det er rart at kunne komme på kontoret. Det må jeg sige. Jeg føler mig heldig, og jeg er ikke jaloux på dem, der "får lov" til at arbejde hjemme." 

"Der skal være nogen i huset"

En anden, som i øjeblikket møder fysisk ind på arbejde de fleste dage i ugen, er Bjørn Schrøder. Han er Operations Consultant i Unit IT, der har hovedkontor i Middelfart.

Her står Bjørn Schrøder primært for at holde øje med it-selskabets datacenter. Det betyder, at han både overvåger alarmer, men også fysisk tjekker, om alt er, som det skal være i datacentret i kælderen.

Hvis driften ikke spiller, eller hvis nogle kunder har brug for mere kapacitet, træder Bjørn Schrøder og hans kolleger til.

"Vi skal være nogle til, hvis der skal udvides eller tilføjes mere fysisk hardware nede i datacentret. Så skal der være hænder, der kan sætte det op og implementere det," siger han og fortsætter:

"Og lige så vel hvis der skal trækkes nogle kabler til noget nyt netværksudstyr af den ene eller anden art, så er det også påkrævet, at der er nogen her."

Bjørn Schrøder arbejder som Operations Consultant i Unit IT, der har hovedkontor i Middelfart. | Foto: Unit IT/PR
Bjørn Schrøder arbejder som Operations Consultant i Unit IT, der har hovedkontor i Middelfart. | Foto: Unit IT/PR

Overvågningen af datacentret kan egentlig godt foregå fra et hjemmekontor, fortæller Bjørn Schrøder, men det ville besværliggøre hverdagen.

"Du kunne sagtens få alarmen derhjemme, men så skulle du til at planlægge at køre herind, og det hele skulle koordineres."

Det handler også om noget så lavpraktisk som at modtage pakker med udstyr, som skal bruges i datacentret.

"Der skal være nogen i huset til at tage imod sådan nogle ting. Så længe vi har et datacenter, er det nødvendigt, at vi kan få leveret de varer, vi skal bruge til at holde alting kørende, og at vi kan få skiftet det rimelig hurtigt."

Selvom Bjørn Schrøder ser et par af sine tætteste kolleger i det daglige, er kontoret ellers rimelig tomt. Udover Bjørn Schrøders afdeling er det kun en lille gruppe i virksomhedens support-afdeling, der også møder fysisk ind på kontoret i øjeblikket.

"Så der er da lidt liv, men her er bestemt mere dødt, end der er normalt." 

Og Bjørn Schrøder glæder sig til, at det ændrer sig.

"Tingene fungerer, men jeg glæder mig til, at vi begynder at kunne se en rigtig hverdag igen, hvor der også begynder at være lidt mere liv på kontoret og nogle flere kolleger. Nu møder vi hinanden på Teams-møder og snakker i telefonen, men det er noget andet at kunne se folk i øjnene."

"Der er lidt af den der kollegiale stemning, som går tabt," tilføjer han.

Bjørn Schrøder påpeger, at det langt fra er alle ansigter på kontoret, som man har en faglig relation til, og derfor er der mange, som han slet ikke taler med i denne tid.

"Man ringer jo ikke bare lige op, hvis man ikke har en arbejdsmæssig grund til det. Så det med bare at sige hej på gangen og drikke en kop kaffe med mine kolleger, det ser jeg virkelig frem til."

"Jeg kan godt lide at være fysisk til stede"

Hos TDC Net glæder Preben Lundstrøm sig til, at der på et tidspunkt er mulighed for mere nærvær med kollegerne. Han arbejder som afdelingschef i teleselskabets såkaldte Service Operations, hvor opgaven er at overvåge al infrastruktur i samarbejde med Ericsson, der overvåger mobilnettet fra Rumænien.

Preben Lundstrøm møder hver dag ind i TDC Nets 'Network Operations Center' – i daglig tale kaldet NOC’en. Her står han blandt andet i spidsen for et hold på 35 mand, der sidder i selskabets Service Operations-afdeling.

"Grunden til, at vi rent faktisk møder ind, er mest i forhold til at have et overblik. Vi har et overvågningscenter, hvor vi har store skærme, og hvor vi binder vores forskellige teknologier sammen overvågningsmæssigt." 

"I yderste konsekvens kan vi godt arbejde hjemme, men vi kommer til at miste det her store overblik, hvis vi gør det," siger Preben Lundstrøm.

Preben Lundstrøm er afdelingschef i TDC Nets såkaldte Service Operations. | Foto: TDC Net/PR
Preben Lundstrøm er afdelingschef i TDC Nets såkaldte Service Operations. | Foto: TDC Net/PR

Service Operations-teamet står både for at holde øje med alarmer og generelt at teste forskellige dele af netværket, så TDC Net er sikker på, at alt spiller hos kunderne. Hvis der er fejl eller nedbrud, står Preben Lundstrøms medarbejdere for at kommunikere driftsinformationerne ud til brugerne.

Den sidste opgave, der ligger hos teamet, er at være en vigtig brik i teleselskabets generelle beredskabsplan.

"Hvis vi har en alvorlig og kritisk fejlretning, så er vi også omdrejningspunktet for vores tekniske møder, krisestyringen og kommunikationen, der hører sig til," fortæller Preben Lundstrøm.

Funktionerne, som Preben Lundstrøm og hans kolleger varetager, er ikke kun kritiske for TDC Net, men også for kunderne, som er afhængige af, at netværket kører, som det skal. Det er ikke blevet mindre aktuelt af coronakrisen – nærmere tværtimod, da digitale løsninger er blevet mere og mere afgørende.

"Det kritiske element har selvfølgelig altid været en del af mit job. Men der er da helt klart kommet et øget fokus på det, og jeg tænker måske også lidt mere på, at jeg er er med til at hjælpe en masse virksomheder og medarbejdere, som har muligheden for at arbejde hjemmefra."

Mere hjemmearbejde kan give gevinster for 14,2 milliarder

Salesforce-direktør har brugt tre uger på walk and talk-møder med samtlige ansatte

EG er klar med ny politik for hjemmearbejde – der skal være plads til mere fleksibilitet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også