Debat: GDPR-krav kan blive en fordel for virksomheder
For mange virksomheder bliver det et kapløb med tiden for at nå at komme på plads, inden GDPR-forordningen træder i 25. maj.
På kort sigt vil det være lig med store omkostninger, men retter virksomhederne blikket længere ud i horisonten, kan kravene blive en fordel. Det skriver stifter og adm. direktør for Trustpilot, Peter Mühlmann, i et debatindlæg i Børsen.
"Så mens den nye persondataforordning er tiltrængt nyt for forbrugertilliden, kan det også være en gave til erhvervslivet, måske ikke for bundlinjen på kort sigt, men for troværdigheden og ansvarligheden, hvilket er forudsætningen for langsigtet, bæredygtig vækst," skriver Peter Mühlmann i Børsen.
Han peger på, at der vil være et stort vækstpotentiale for de virksomheder, der går forrest. Det handler ikke blot om at undgå det store bøder, der potentielt set kan være konsekvensen, hvis man ikke lever op til GDPR-kravene, men især om at imødekomme behovet for større åbenhed, lyder det fra Trustpilot-direktøren.
"IoT bliver det nye cloud, men sikkerheden er ikke tænkt med"
Datatilsynet: Ny skabelon skal hjælpe med at leve op til GDPR-krav