Debat: GDPR-krav kan blive en fordel for virksomheder

Det handler ikke blot om at slippe for store bøder, når virksomheder gør sig klar til GDPR-kravene. Selskabernes troværdighed og åbenhed vil også vokse som en konsekvens, mener Trustpilots direktør.
Peter Mühlmann er adm. direktør for Trustpilot. | Foto: RITZAU/Peter Hove Olesen
Peter Mühlmann er adm. direktør for Trustpilot. | Foto: RITZAU/Peter Hove Olesen

For mange virksomheder bliver det et kapløb med tiden for at nå at komme på plads, inden GDPR-forordningen træder i 25. maj.

På kort sigt vil det være lig med store omkostninger, men retter virksomhederne blikket længere ud i horisonten, kan kravene blive en fordel. Det skriver stifter og adm. direktør for Trustpilot, Peter Mühlmann, i et debatindlæg i Børsen.

"Så mens den nye persondataforordning er tiltrængt nyt for forbrugertilliden, kan det også være en gave til erhvervslivet, måske ikke for bundlinjen på kort sigt, men for troværdigheden og ansvarligheden, hvilket er forudsætningen for langsigtet, bæredygtig vækst," skriver Peter Mühlmann i Børsen.

Han peger på, at der vil være et stort vækstpotentiale for de virksomheder, der går forrest. Det handler ikke blot om at undgå det store bøder, der potentielt set kan være konsekvensen, hvis man ikke lever op til GDPR-kravene, men især om at imødekomme behovet for større åbenhed, lyder det fra Trustpilot-direktøren.

"IoT bliver det nye cloud, men sikkerheden er ikke tænkt med"  

Datatilsynet: Ny skabelon skal hjælpe med at leve op til GDPR-krav 

Oracle udnytter persondatakrav til at skabe ny forretning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også