Klumme: Kære kvinder i tech: tag ansvaret som rollemodeller på jer

Hvis kvinder ikke er til stede i teknologisektoren, risikerer vi at skabe en skæv digital fremtid. Derfor har vi brug for, at dem, der allerede er der, anspores til at stå frem som rollemodeller.
Der er behov for flere kvinder på STEM-området, mener klummeskribent Maria Anker Andersen medstifter af Female Leadership Academy. PR-Foto: ITU
Der er behov for flere kvinder på STEM-området, mener klummeskribent Maria Anker Andersen medstifter af Female Leadership Academy. PR-Foto: ITU
Af Maria Anker Andersen, co-founder, Female Leadership Academy

Flere kvinder skal ind på STEM-uddannelserne. 

Selvom vi har hørt denne ambitionssnak om og om igen, er det er som om, at budskabet ikke rykker noget hos dem, det egentlig handler om - kvinderne. 

Ifølge en opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet faldt antallet af optagne kvinder på STEM-uddannelser med tre procent fra 2019 til 2022, og i dag udgør kvinder blot 33 pct. af de studerende på STEM-uddannelserne.

Vi har været her før, men det er en debat, der ikke må dø. Det er ikke blot et spørgsmål om at plante frøene til, at ligestillingen og diversiteten kan blomstre i tech-branchen i fremtiden – det er en nødvendighed for at sikre en inklusiv og mangfoldig tilgang til udviklingen af vores fremtidige samfund. Hvis kvinder ikke er til stede i teknologisektoren, risikerer vi at skabe en skæv digital fremtid. 

Så hvor hopper kæden af? 

Virksomheder kan skubbe på

Svarene på det spørgsmål er mange, men et helt konkret område, hvor vi kan gøre markant mere og skabe positiv forandring nu og her, er i forhold til få flere kvindelige rollemodeller i spil på et holistisk plan – helt fra folkeskoleniveau til ude på gymnasierne og på universiteterne.

Der mangler slet og ret kvindelige forbilleder inden for tech-branchen, som unge kvinder kan spejle sig i og blive motiveret til at søge i STEM-retningen af. 

Misforstå mig ikke. Der findes selvfølgelig allerede utrolig dygtige kvindelige forbilleder i tech-branchen, som f.eks. Mette Kaagaard (administrerende direktør i Microsoft, red.) og Bianca Bruhn (landechef i Google Danmark, red.), som jeg selv ser op til, og som aktivt tager ansvaret som rollemodel på sig gennem aktiv promovering af deres personlige brand i industrien.

Min pointe er, at vi i fællesskab skal gøre mere for at få skaren af rollemodeller og forbilleder, der aktivt vælger at stå frem og tage rollen på sig, til at vokse. 

Kvinderne i tech-branchen skal naturligvis selv ønske at stå frem, men det er afgørende, at virksomhederne bliver bedre til at skabe rammerne for, at kvinder bliver motiveret til at stå frem og motivere andre unge kvinder. Der skal gives mere plads, og måske virksomhederne endda skal blive bedre til at give et venligt skub.

Ansvaret ligger dog ikke kun hos virksomhederne og kvinderne selv. Øget politisk opbakning er også et essentielt skridt på vejen til at skabe de optimale rammer for, at virksomheder kan samarbejde på tværs om at skabe et solidt fundament for kvindelige rollemodeller. Det kan fx ske i form af øremærkede puljer, der målrettes det specifikke fokusområde, så flere aktører i synergi arbejder i samme retning på samme tid. 

Vi har brug for personlige fortællinger i øjenhøjde

I bund og grund handler det om, at vi skal have ændret på narrativet for kvinder i tech, og det sker simpelthen ikke alene af, at der bliver investeret i dyre marketingkampagner. Det skal ned på et niveau, hvor en kvindelig folkeskole-, gymnasie-, universitetsstuderende føler sig hørt og talt til, og det sker bedst med personlige fortællinger i øjenhøjde. 

Dog er vi på vej i den rigtige retning. Alene det, at du sidder og læser disse linjer netop nu, understreger det faktum. Men potentialet til at accelerere processen ligger for fødderne af os. Vi står med hele generationer af unge kvinder, der er født direkte ind i den digitale tidsalder med en iPhone i hånden og en digital forståelse og interesse, som man for få år siden slet ikke kunne forestille sig, at unge mennesker kunne besidde.

På vores ledelsesakademier i Female Leadership Academy oplever jeg en helt enorm interesse fra de unge kvindelige deltagere i vores fokus på tech-branchen, og det skyldes ikke mindst de enormt dygtige, kvindelige erhvervsledere, som bl.a. Anja Monrad (bestyrelsesformand i IT-Branchen, red.) eller Louise Herping Ellegaard (løvinde i Løvens Hule, red.), som har delt, inspireret og fortalt om blandt andet en fremtid inden for tech, og hvad det kan bringe.

Vi har kun plads til at tage 25 procent af ansøgerne ind på vores student- og professional-akademi pr. semester, hvilket taler sit tydelige sprog om, at unge kvinder higer efter netværk og rollemodeller, de kan spejle sig i og sparre med. 

Udgangspunktet for at tiltrække flere kvinder til STEM-uddannelserne er godt, og får vi brudt med stereotypsnakken og skabt en kultur, hvor kvindelige rollemodeller i tech i endnu højere grad opfordres og motiveres til at stå frem, ja så kan vi ændre narrativet og skabe en selvforstærkende effekt, hvor flere kvinder vil søge mod STEM-uddannelserne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også