Klumme: Open source er forudsætningen for fornuftige og sikre digitale løsninger

Vi skal blive bedre til at dele og holde op med at forfalde til nemme standardløsninger, hvis vi vil have mest muligt ud af vores digitale tjenester, skriver Ane Brorsen fra Redpill Linpro, Danmark.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Af Ane Brorsen Regional Manager i it-konsulenthuset Redpill Linpro, Danmark.

Brugen af open source har globalt set været stødt stigende de seneste 20 år, og i Danmark er vi også for alvor ved at få øjnene op for en mere åben tilgang til vores digitale tjenester. Det er af flere årsager en både god og vigtig udvikling.

For i et marked præget af ændringer i handelsvilkår, stigende geopolitisk usikkerhed og konkurrenter med adgang til fleksibel og billig arbejdskraft, så stiger presset for at øge effektiviteten i erhvervslivet gennem digitalisering. Samtidig råber det danske sundhedssystem på hjælp til at løfte den stigende pleje-, sundheds- og omsorgsbyrde. Hjælp der i nogen tilfælde kan findes i bedre udnyttelse af avanceret teknologi. 

Men indkøb af it og teknologi er dyrt, og ansvarlig og ordentlig implementering er endnu mere tidskrævende. Netop derfor bør vi omfavne den synergi og værdi som open source-tilgangen tilbyder os på tværs af både offentlige systemer og virksomheder.

Vi er nødt til at dele og samarbejde

Lad os begynde med at få has på det dobbeltarbejde, som it-udviklere hver dag udfører. Nationalt og internationalt er der nemlig mange udviklere af tjenester, applikationer og kode, som enten helt eller delvist løser problemer, som adskillige andre organisationer står over eller udvikler programmer til den offentlige sektor, som en anden myndighed eller kommune allerede har udviklet. 

Det er kort og godt ressourcespild, som vi let undgår, hvis alle udviklingsteams har et grundlæggende princip om, at de tager stilling til, hvilke dele af det de skaber, der kan deles med andre. Enten efter princippet ”det, du giver, får du igen” eller ved at sælge komponenter som tjenester, for herigennem at skabe en ny indtægtskilde for deres organisation. Dernæst kunne der også lyde en opfordring til, at det i offentlige udbud bliver et krav, at tjenester, programmer og koder udvikles i et sprog, som bruges bredt.

Lad os ikke låse os fast

Ligesom vi skal minimere ressourcespild, er det lige så vigtigt, at indkøbere af it-tjenester for alt i verden ikke stirrer sig blinde på it-branchens traditionelle forretningsmodel, der indebærer proprietære standarder og en ’one size fits all’-mentalitet. 

I stedet for at efterspørge standardløsninger bør man altid gå ind i en it-købsproces ved spørge sig selv: Hvad er vores specifikke behov? Hvad er vores egentlige udfordringer? Og hvordan får vi en løsning, der netop opfylder og løser vores behov og udfordringer?

Kombinerer vi det med en åben tilgang til data og kode, skaber vi de helt rette forudsætninger for genbrug, innovation og pålidelige og sikre løsninger, fordi flere mennesker kan granske programkoden, nye tjenester kan testes tidligere og ikke mindst skræddersyes til ethvert behov.

Med det potentiale in mente håber jeg, at 2024 bliver et år med mere samarbejde og mindre ressourcespild i udviklerland.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også