Klumme: I 2024 vil AI-revolutionen også være en tillidsrevolution

AI-revolutionen bliver fremadrettet en revolution af tillid, mener Jan Simonsen, der er dansk landechef hos Salesforce.
Jan Simonsen er dansk landechef for Salesforce. | Foto: Salesforce/pr
Jan Simonsen er dansk landechef for Salesforce. | Foto: Salesforce/pr
Af Jan Simonsen, dansk landechef for Salesforce

Selvom vi ikke kan forudsige alt, hvad der venter os i 2024, står det klart, at virksomheder, i endnu højere grad, har brug for en digital strategi, der gør dem modstandsdygtige, øger produktiviteten og fremmer effektivitet. Altså en vision for fremtiden, som følger de voksende forventninger fra både kunder og medarbejdere, der er opdaterede på den teknologiske udvikling. 

Generativ AI vil i højere grad blive brugt på tværs af virksomhederne

Kunstig intelligens vil ultimativt berøre alle afdelinger og arbejdsgange i virksomhederne i det kommende år. Specielt når de store sprogmodeller (LLM’er) ikke kun bruges til indholdsproduktion og analyse men også til beslutningstagning og automatisering af arbejdsopgaver.

Ved at identificere rutineprægede opgaver og effektivt udnytte dataintegrationer til at foretage informerede forudsigelser og generere automatiseringer, bliver AI i stand til at håndtere rutinemæssige arbejdsmønstre. Derved frigøres værdifuld tid, som kan føres ind i mere meningsfuldt og profitabelt arbejde. 

Kundeservicefaget vil ændre sig drastisk

Digital kundeservice tager ofte udgangspunkt i et spørgsmål skrevet på et ’menneskeligt’ sprog, som i fremtiden kan blive oversat til maskinsprog. Virksomheder kan således levere hurtig, meningsfuld og personaliseret kundeservice med kunstig intelligens ved hjælp af tekst, billeder, videoer og lyd. Det giver mulighed for en mere intuitiv og responsiv digital ydelse, der gavner både virksomheder og slutbrugere.

Da kunstig intelligens bliver bedre til at trække indsigt fra både strukturerede og ustrukturerede datasæt, kan vi forvente en stigning i virksomheder, der adopterer semantiske forespørgselsfunktioner. Her vil man fusionere strukturerede data, såsom salgstal og kundedemografi, og ustrukturerede data, såsom blogs, kundeanmeldelser og kommentarer fra sociale medier.

Dataharmonisering vil være en topprioritet for forretningsledere

Harmonisering er kun muligt, når kunstig intelligens er drevet af nøjagtigt og omfattende data. Dog er det svært at opnå komplet tillid til en organisations datakvalitet - især blandt virksomhedens interessenter.

I 2024 vil fokus på at demokratisere data tage en ny drejning. Man vil blive mere proaktiv ved automatisk at identificere udfordringer i forretningsdata, levere indsigter på et forståeligt sprog, og man vil give brugerne mulighed for at stille spørgsmål og få hurtige svar uden at skulle involvere en dataanalytiker. 

Udover at investere i tekniske løsninger for at samle og organisere forskellige datakilder og mindske kompleksiteten, retter virksomheder nu også mere opmærksomhed mod at etablere klare protokoller for styring af data. 

AI-revolutionen bliver en tillidsrevolution

Som følge af det sidste års fokus på kunstig intelligens har en stor mængde kunder rejst etiske bekymringer om, hvordan virksomheder har til hensigt at implementere teknologien. 

Selvom denne holdning højst sandsynligt får forretningsledere til at sænke farten for implementeringen af AI, præsenterer en ny Salesforce-undersøgelse klare og enkle retningslinjer for, hvordan virksomheder kan opretholde eller styrke tilliden uden at standse den teknologiske udvikling.

Eksempelvis siger 57% af kunderne, at større indsigt i hvordan en virksomhed bruger AI, vil styrke deres tillid til dem. Samtidig vil 52% føle sig mere komfortable med anvendelsen af AI, hvis mennesker validerer resultaterne.

Brugen af kunstig intelligens er altså efterhånden mere et krav end en konkurrencefordel. Derfor er jeg af den overbevisning, at åben, etisk og gennemsigtig anvendelse af generativ kunstig intelligens kan være det, der adskiller virksomhederne ad i 2024. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også