Klumme: På jagt efter it-medarbejdere? Så skal du lave ’software that matters’

Den globale talentkrise inden for it har kollisionskurs mod år 2030, hvor det estimeres, at der vil mangle 4,3 millioner it-medarbejdere. Jobsøgende i branchen kan nærmest vælge frit på alle hylder. Og flere end nogensinde træffer valget på baggrund af virksomhedens samfundsmæssige bidrag, lyder det fra Philip Carl, nordisk chef i Endava, i denne klumme.
Foto: PR
Foto: PR
Af Philip Carl, nordisk chef, Endava

Mens verden er i brand med både krig, inflation og energikrise, har it-branchen på globalt niveau sin egen hovedpine at kæmpe med – at finde kvalificerede medarbejdere.

Problemet har ulmet under branchens overflade i årevis, og nu slår en ny global rapport fra The Impact of Technology in 2022 and Beyond’ det fast: 73 procent af it-chefer svarer, at de har svært ved at besætte ledige stillinger. Det er lidt af en ironisk katastrofe, at den branche, der skal fremtidssikre vores samfund, ikke kan fremtidssikre sig selv.

Talentkrisen gør, at it-medarbejdere, erfarne som uprøvede, befinder sig i et slaraffenland af jobmuligheder. De kan dårligt nok sparke sig frem for vellønnede stillinger med høj jobsikkerhed.

Mange it-professionelle er derfor begyndt at løfte blikket, når de søger nye græsgange eller deres første stilling efter endt uddannelse. For når løn og goder bliver en selvfølgelighed, træder de i baggrunden som konkurrenceparametre – og ind fra højre kommer software that matters.

Den Steve Jobs-agtige talemåde lugter lidt af kliché, men er ikke desto mindre højaktuel.

Software, der gør en forskel

Som leder i en voksende it-konsulentvirksomhed støder jeg ofte selv på lovende kandidater, der både har erfaringen, kompetencerne og ambitionerne i orden, og de spørger os som potentiel arbejdsplads mere end nogensinde ind til, hvordan vores software, ydelser og interne initiativer gør verden til et bedre sted. Hvordan gavner vores teknologi samfundet? Hvilke bæredygtige initiativer har vi? Og hvad med inklusionen, har vi husket den?

Første gang jeg skulle svare på spørgsmålet om samfundsmæssigt bidrag, blev jeg paf. Jeg fik fremstammet noget med ’digital acceleration’, og hvordan det gør hverdagen lettere og sparer tid, nu hvor tid er det dyrebareste, vi har.

Et hæderligt svar, synes jeg selv. Efterfølgende fik samtalen mig til at fundere dybere over hele meningen med det, vi laver, og ikke mindst måden vi gør det på.

I en tid, hvor de tektoniske plader under arbejdslivet rykkes med større fokus på work-life-balance og tendenser som The Great Resignation, burde det ikke komme som en overraskelse, at eftertragtede kapaciteter i it-industrien stiller krav til en virksomheds værdier og til samfundspresserende emner som bæredygtighed, inklusion og diversitet. Det er trods alt jobkandidaterne, der har serveretten nu.

I virkeligheden kan det forklares med, at medarbejdere er mennesker, og mennesker søger mening. Det er derfor naturligt, at it-professionelle vælger arbejdsplads ud fra, hvordan virksomheden i deres øjne gavner samfundet. Uanset om det drejer sig om fem minutters hurtigere dagligvareindkøb, opgavestyring eller noget tredje.

Enhver virksomhed vil selvfølgelig mene, at lige netop dét, de selv arbejder med, er noget af det vigtigste i verden. Selvom det oftest er en utopisk tanke, er det en god indstilling at have. Men hvis du som arbejdsgiver leder efter nye it-profiler med lys og lanterne, skal du også kunne overbevise dem om – eller endnu bedre, bevise – at lige netop jeres virksomhed gør mere for samfundet end konkurrenterne. Ellers bliver I efterladt på perronen med medarbejdere, der måske ikke har den passion, arbejdsgivere så ofte higer efter.

Klumme: IT-risikomatricer - den mest anvendte metode der ikke virker

Klumme: Den danske samarbejdskultur gavner erhvervslivet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også