Klumme: Digital transformation handler om tillid

I takt med at vi bliver mere afhængige af teknologi for at arbejde, kommunikere og blive underholdt, er vi mere end nogensinde før også nødt til at vise tillid, skriver Edwin Weijdema, Global Technologist, Product Strategy, Veeam i denne klumme.
Foto: PR
Foto: PR
Af Edwin Weijdema, Global Technologist, Product Strategy, Veeam

Når jeg vælger at arbejde hjemmefra i stedet for at tage ind på kontoret, stoler jeg på, at min bærbare computer fungerer, at min internetforbindelse er stabil, og at min adgang til de skybaserede applikationer, som jeg er afhængig af for at kunne arbejde, er tilgængelig. Ubevidst bekymrer vi os mere og mere om, at vores enheder går i stykker eller mister forbindelsen, når vi arbejder hjemmefra, end hvis vi sad på kontoret, hvor it-afdelingen også befinder sig.

Dette skyldes, at det ofte kræver tillid til det ukendte at sætte vores tillid til teknologi. I sidste ende er det netop dét, tillid handler om. Stoler jeg nok på nogen eller noget til, at jeg kan overvinde usikkerheden omkring resultatet? Hvis du ikke har tillid, vil du ikke løbe risici eller tage et skridt ind i det ukendte, hvilket betyder, at du aldrig vil ændre dig. Så hvordan kan organisationer sikre, at manglende tillid til teknologi ikke forhindrer dem i at tage de nødvendige risici, som følger med ethvert forsøg på at indlede ændringer, når organisationer fortsætter deres digitale transformationsrejser?

På nogle måder minder det at stole på et stykke teknologi meget om at stole på et andet menneske. Vi har nogle mekanismer, vi kan trække på. Den første er vores mavefornemmelse. Normalt kan vi inden for de første 30 sekunder fornemme, om vi kan stole på en person, efter at have mødt vedkommende. Det samme gør sig gældende med teknologi. Alt fra brandlogoet til vores første interaktion med brugergrænsefladen bidrager til vores opfattelse af, om en enhed, en hjemmeside eller kommunikation er troværdig eller ej. Flere undersøgelser peger på, at vi er mere tilbøjelige til at acceptere telefonopkald fra numre, vi kender i forvejen. Vi bliver mistænksomme, hvis vi skal oplyse personlige informationer, når vi registrerer os til online tjenester, mens vi ikke tøver med at give de samme oplysninger til en bankansat eller realkreditrådgiver.

Mere end mavefornemmelse

Men selvom vores mavefornemmelse er værdifuld, kan den nogle gange svigte. I den virkelige verden kan vi eksempelvis stole på en historie, når den kommer fra en af vores venner, selvom det er en vittighed, eller vi kan ved en fejl tage ind på kontoret om søndagen, fordi vores hjerner kører på autopilot. I den digitale verden kan konsekvenserne af at stole på vores instinkter eller ikke tænke ordentligt resultere i, at vi klikker på phishing-links, kompromitterer personlige sikkerhedsoplysninger og accepterer falske nyheder som sande.

Men tillid handler ikke kun om mavefornemmelse. Tillid vindes over tid gennem egne og andres oplevelser. Når du læser om andres oplevelser, om mennesker, du aldrig har mødt, kan du reducere din egen usikkerhed og risiko. Og på den måde kan du tage et (selv)sikkert skridt ind i det ukendte.

Dette kan kaldes distribueret tillid. Vi er mere tilbøjelige til at give en professionel dekoratør en opgave i vores hjem, hvis han eller hun kommer med gode anbefalinger og en synlig track record på nettet, hvor der måske endda vises eksempler på deres arbejde. Det er et eksempel på distribueret tillid, og det samme koncept er gældende for teknologi. Eksempelvis er de færreste mennesker såkaldte ”early adopters”. Det er betegnelsen for dem, som først kaster sig over nye produkter og ny teknologi, før det bliver mainstream. Teknologien hjælper os med at reducere usikkerheden ved at give adgang til en stor mængde information. Denne information kan vi kalde en tillidsaktivator.

De fleste teknologibrugere og it-teams foretrækker at vente og se tiden an. Uanset om det handler om at købe en ny smartphone eller at flytte data til en public cloud, søger mange af os bekræftelse fra andre, som har prøvet det først. Det kan være jævnaldrende, andre virksomheder, uafhængige konsulenter og totalt fremmede mennesker på den anden side af jordkloden. Der er en grund til, at man i it-branchen siger, at ingen bliver fyret for at hyre bestemte brands. Disse brands har opbygget en synlig track record ved at være pålidelige, konsistente og ved at levere en god kundeoplevelse. Folk stoler på, at deres produkter og tjenester gør, hvad de lover. Det er baseret på mange års succes, og folk opfatter risikoen ved at investere i dem som værende lavere end ved at investere i et brand, som de er mindre fortrolige med.

Sikker eller ej?

Et af de største tillidsspørgsmål, organisationer har i forhold til ny teknologi, er, om den er sikker eller ej. Vil deres data være sikker og beskyttet? – De vil også vide, hvad der sker, når noget går galt. Hvad sker der, hvis teknologien fejler? Hvordan får vi vores tjenester online igen og gendanner vores data hurtigt? Med DX på dagsordenen i bestyrelseslokalerne kan CIO'er og it-teams føle sig trygge ved at vide, at de teknologiudbydere, de sætter deres lid til, er egnede til opgaven. Ifølge Veeams seneste rapport på området ser 27 procent af EMEA’s forretningsledere cybertrusler som en udfordring for deres DX-initiativer over de næste 12 måneder. Denne øgede bevidsthed om påvirkning fra cybersikkerhedsbrud på deres bundlinje vil veje tungt, når organisationen skal vælge deres DX-partner.

Desuden er organisationer begyndt at forstå, at en af de mest sikre måder for en virksomhed at miste tillid på er, at deres data kompromitteres - hvad enten de bliver stjålet eller går tabt. Vores forskning viser, at 51 procent af virksomhedslederne mener, at nedetid og datatab kan påvirke kundernes tillid negativt, mens 34 procent frygter, at deres medarbejdere kan miste tilliden til forretningen. 43 procent mener, at dette vil skade deres brands integritet, hvilket viser den uløselige sammenhæng mellem databeskyttelse og tillid.

Ser man på, hvor gode organisationer er til at beskytte data, efterlades 58 procent af data ubeskyttet i sikkerhedskopier med fejl og ufuldstændige kopier. Problemerne med databeskyttelse og cybersikkerhed udgør derfor en trussel mod DX. Det er klart, at menneskers forhold til teknologi, uagtet om der er tale om en kunde, en forretningsbeslutningstager eller en medarbejder, handler om tillid. Virksomheder bør derfor henvende sig til pålidelige teknologirådgivere, der kan hjælpe dem med at sikre, at deres DX er bygget på et solidt grundlag med en databeskyttelse, der er egnet til formålet.

Klumme: Mindre virksomheder kan godt beskytte sig uden at bruge en formue 

Klumme: Mistillid er den sikre vej til en bedre medarbejderoplevelse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også