Klumme: Opgiv enhjørningedrømmen og sats langsigtet

Fundingrunder og venturekapital er ikke altid svaret på vækst, mener adm. direktør i Commentor, Michael Hove. Fokus på den langsigtede strategi er et glimrende alternativ, lyder det i denne klumme.
Foto: Commentor/PR
Foto: Commentor/PR
Af Michael Hove, CEO hos Commentor

DR har taget hul på 2020 med en ny omgang Løvens Hule, og femte sæson af det populære iværksætterprogram skuffer ikke. Store investeringer bliver langet ud til højre og venstre, og allerede i første afsnit faldt det hidtil største investeringsbud i programmets historie på hele 15 millioner kroner.

Det er dog ikke kun på tv, at mængden af investeringer vokser for tiden.

Ifølge den seneste rapport fra Vækstfonden investerede de danske venturefonde i 2018 4,5 milliarder kroner i startup-virksomheder. Det er en fordobling af kapital over de seneste fem år. Kigger man uden for landets grænser, er summerne på venturemarkedet også ekstreme. Alene i første kvartal af 2019 blev der registreret 103 af de såkaldte superrunder, hvor der er blevet investeret for over 100 millioner dollars.

Det er derfor let at lade sig friste som virksomhed med unicorn-drømme. Men er fundingrunder, hockeystick-kurver og exitplaner altid den rette vej at gå? Og findes der overhovedet en anden måde at drive en succesfuld virksomhed på i dag?

Svaret er ja, det gør der.

Succes på den lange bane

Rigtig mange virksomheder har nemlig ikke fået succes ved hjælp af svimlende investeringsbeløb og meteorisk vækst, men gennem et mangeårigt fokus på en langsigtet strategi. Tag bare Jysk, Lego eller Danfoss.

En langsigtet strategi betyder dog ikke, at man ikke skal turde satse. Det skal de fleste iværksættere og virksomhedsejere. Men i stedet for at satse på hurtig vækst, så sats i stedet på en mangeårig forretningsplan, der med solide skridt får din virksomhed til at vokse.

Hastigheden på produktudviklingen er måske ikke så hurtigt som i et kapitalstærkt setup, men til gengæld er man i bedre kontrol over sin virksomhed. Og her er knofedt og godt købmandskab ofte lige så gode vækstdrivere som investorer og aktionærpenge.

Start året med en detox

Eksterne investeringer kan være en god ide. Venturefonde og business angels er nemlig en grundpille i det danske startup-økosystem, hvor mange nye virksomheder udklækkes.

Og det med stor succes. Faktisk har vi her til lands været med til at fostre 5 ud af de 41 it-unicorns, der op til 2018 er blevet skabt på europæisk grund, viser en undersøgelse af Danish Venture Capital & Private Equity Association. Nærmere bestemt ZenDesk, TradeShift, Unity, Site-Core og Just-Eat.

Men selvom ovennævnte tjener som gode eksempler, er det ikke den rette vej at gå for alle virksomheder.

Som iværksætter med store drømme kan du derfor starte det nye år med en detox: Hold dig for ørene, når medierne igen fortæller om svimlende investeringsbeløb, og sluk for dit fjernsyn, når Løvens Hule toner frem på skærmen.

Sæt dig i stedet stille og roligt ned. Træk vejret og vurder derefter, om det overhovedet er nødvendigt at hive investorer med ombord. Det kan være hensigtsmæssigt for nogle virksomheder, men langt fra for alle.

Somme tider er det nemlig bedre bare at være sig selv og helt fri for krav fra enten investorer eller aktionærer. I stedet for at bruge krudt på at søge funding, snakke med venturefonde og business angels eller deltage i iværksætterkonkurrencer, kan man nemlig udelukkende fokusere på at skabe resultater for sine kunder – og det er efter min mening også en god forretning og hele kernen af det at være iværksætter.  

Samfundsværdi som bundlinje

Unicorns og andre højvækstvirksomheder afleder stor værdi til det omkringliggende samfund. Ingen tvivl om det. Men med investeringsrunder, børsnoteringer og kapitaludvidelser rykker værdien sig somme tider væk fra kunden og samfundet over mod investorerne og aktionærerne. Det har vi set eksempler på før. Ingen nævnt, ingen glemt.

For at differentiere din virksomhed fra den grå masse, kan du derfor med fordel gøre samfundsværdi til en af de vigtigste KPI’ere. CSR bør dog ikke kun bruges som et marketingsstunt (det bør det også), men det kan også benyttes som en klar indikator for, hvor sund en virksomhed du driver. For udover at generere stor værdi for det omkringliggende samfund, er medarbejdervækst og værdiskabende løsninger også et tegn på, at du og din virksomhed gør noget rigtigt.

For selvom der i dag verserer mange succeshistorier om unicorn-virksomheder og exit-anekdoter, vil jeg stadig opfordre til, at man som iværksætter er påpasselig, når det kommer til risikovillig kapital. For selvom det kan være fristende at åbne døren for investorer og på den måde blive set for life, så findes der et alternativ. Man kan nemlig også komme langt med langsigtede og solide vækststrategier.

Hvis det ikke var tilfældet, var Dyne-Larsen, Kirk Kristiansen eller Mads Clausen gået på pension længe før, deres respektive virksomheder for alvor tog fart.

Klumme: Forberedelse til fremtidens arbejde er alles job

Klumme: En menneskevenlig kultur for datatransparens 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også