Danskerne bruger sociale medier mest i EU

Ni ud af ti danskere brugte sociale medier i starten af 2023. Det placerer Danmark foran de andre EU-lande.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Ritzau

Danmark er det land i EU, hvor befolkningen bruger sociale medier mest. Sådan lyder det fra Danmarks Statistik i en pressemeddelelse.

91 procent af danskerne brugte sociale medier i starten af 2023. Det er seks procentpoint højere end i 2022, hvor andelen var på 85 procent. Til sammenligning var gennemsnittet i EU-landene 58 procent i 2022.

Facebook er fortsat det foretrukne sociale medie blandt danskerne med 84 procent brugere. Derefter kommer Instagram med 56 procent brugere efterfulgt af Snapchat med 45 procent brugere.

Næsten lige mange kvinder og mænd bruger sociale medier i Danmark, men der er forskel på, hvilke de benytter. 33 procent af kvinderne bruger Pinterest mod ti procent af mændene.

Instagram, Snapchat og Tiktok har ligeledes flest kvindelige brugere i Danmark, mens der på X (som før hed Twitter) og LinkedIn er overvægt af mandlige brugere.

Oplysningerne stammer fra undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen 2023”. Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra 4080 interview i april til juni 2023 blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16-74 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også